19 maj 2012

Jag är så glad; det går framåt med mitt kombinerat växthus-hönshus!


Har ni sett?! Nu börjar det likna något, min polytunnel i form av ett kombinerat växthus och hönshus är på G. Min duktiga och underbara make har legat i... Och nu är det dags att göra dörr, plasta sidorna och sen är det bara till att börja köra lass efter lass spån med hönsskit! :-) Dock börjar jag att inse att hönsskiten kommer inte att räcka till! Gamla hönshuset är ju bara en fjärdedel av detta härliga stora plasthus... ;-) Och om någon trodde att det skulle bli ett gulligt orangeri med underbara snickerier och fönsterglas... I´m sorry, oh no inte just nu. Visst, vill jag ha det också men inte som hönshus :-) Olika syften med olika byggnader!

T a i k o n l ä g r e t  framför växthuset är min nya blivande medelhavsgård! Från början var det en medelhavsträdgård men nu kallar jag den kort och gott bara för medelhavsgård. Temat kommer vara rosa och silver, förutom det uppenbara med medelhavet. Har nämligen flera sorters rosa växter som jag vill samla på ett ställe och jag tror att de kommer trivas alldeles utmärkt här.



Medelhavsgården ska vara täckt med grus. Det blir till att "grusa av" först, det vill säga skyffla bort allt grus som finns där sedan tidigare och sedan jämna ut och platta till marken. Därefter lägga tillbaka allt grus igen. Vilket styrekpass va?! Det kommer nog att ta mig några timmar men det är det värt. Ser verkligen fram emot denna "gård" av grus och stenar i olika former. Detta är dagens uppdrag!



Kanterna på gården ska få en häck av romersk malört som jag har typ lots of av. "Bara" gräva upp och plantera om. Den romerska malörten har en väldigt vacker grågrön färg i solläge. Bort med malörten från resten av trädgården och endast en tjusig häck som ramar in "gården" framför växthuset. Har också frön till en rosa pionvallmo Pink Paeony som visst ska ha ett ursprung från medelhavsområdet som jag tror passar här!



I cementringen till vänster ska rosmarin och apelsintimjan husera, en riktig stor kokande gryta i solen med värmeälskande örter! Jag älskar verkligen både rosmarin och timjan i maten så det kan jag inte få för lite av. Till höger (om den blivande dörren, ruta nr 2 från höger) skulle jag vilja ha ett silverpäron eller en härdig persika! Båda skulle passa, silverpäronet med sitt gråa och persikan med rosa blommor och solmogna medelhavsfrukten. Vad borde jag välja?



Framför växthuset, eller intill, jo framför blir det en pionrabatt som går i rosa och vitt. Jag fortsätter att flytta på växter jag har, tager vad man haver... Jag har minst fem stora bondpioner i trädgården som jag ska flytta hit! Dessutom har jag tre doftpioner också; en Duchesse de Nemours, en Mothers Choice och en Sarah Bernhardt som kommer få samsas med bondpionerna och några clematisar. Och så finns det några alunrot och kärleksört.


Clematisarna är planterade vid meditationsträdgården men får flytta hit till bondpionerna eftersom de går i rosa och mörkrött. Och så får andra clematisar flytta till meditiationsträdgården som går i vitt och i ?. Har en cleamtis som jag kallar Gunilla, jag vet faktiskt inte hur hon blommar än men hon får bli en överraskning!

Anyway, Clematisarna ska få klättra på rostigt armeringsjärna som jag fäster i några gamla stolpar. Det är mycket återvinning här, både i plantor men också i annat material. Tänker att jag planterar ärtor som matchar clematisarna... Blauwshokker heter märgärten som har rödvioletta skidor. Varför? Jo både för det är trevligt med ätbart men också för att jag tror inte clematisarna tar stor plats detta år.

Så förutom meditationsträdgården som jag håller på att böka med så blir det även medelhavsgården. Ja och sen i växthuset... och alla odlingsäbäddar som blir omstrukturerade eftersom det ena förändrar det andra. En dominoeffekt skapades av växt-och-hönshus-kombon och jag har fullt upp. Vet knappt vilket jag ska ta först så det blir allt på en gång ;-). Men jag är sååå nöjd, det här kommer bli toppen!



Nä nu ska jag kavla upp ärmarna 
och samla kraft till "grusningen"!


8 kommentarer:

  1. OJ,OJ,OJ... vad med jobb ni håller på med =). men det kommer bli SÅÅÅÅ fint och bra. Jag förstår dig så är det ju! Domino! man kan inte göra det... förens det är gjort. Samma här hihi* ugnarna blir TOKIGA på mig när jag håller på, överallt blir det bombnedslag innan allt är klart =).
    Ditt höns/växthus blir SUPER!! stort och bra =).
    Det ska bli så kul och se allt sen... när jag kommer =). Kämpa på nu "lagom" mycket... du MÅSTE tänka på kroppen oxå!! KRAMIS hälsa Bob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med att vila i mellan åt är svårt att komma ihåg när ångan är uppe men jag försöker. Kanske att jag borde sätta en timer?!
      Klart du ska komma och se, ta med dig Gela vet ja?! vi får boka in nån helg....

      KRAM

      Radera
  2. Vilka härliga projekt! Kommer nog bli jättefint!

    Dock undrar jag om plasten i växt-hönshuset kommer hålla rovdjur ute? Jag hade tuppar i mitt växthus, och där lyckades rävuslingen göra sönder den korrigerade platsen och gick in och hade ihjäl varenda tupp... =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag hoppas verkligen plasten håller! Mina svärföräldrar har denna plast och de säger att det är inte genom plasten rovdjuren kommer in utan springor och dörrar... men jag ska försöka säkra! Tråkigt med dina tuppar...

      Radera
  3. Vilken spännande sida, du har. Jag fick en hel del tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fick lite tips :-) Välkommen åter!

      Radera