16 maj 2012

Svart, grått och blått i meditationsträdgården - inte bara i tanken längre!



Förra sommaren började jag med mitt stora projekt Meditations-trädgården, jag grävde ur och påbörjade planteringar, man kan säga att grovjobbet är gjort. Det ser ungefär lika ut idag som när bilden togs. Dock så är det några större förändringar utanför bild, på västersida fanns en pergola som har fått lämna plats till vårt nya växt/hönshus. På höger sida fanns ett litet växthus som jag kallade tomathuset, där blir det rabatt och delar av det nya jordmakeriet. 

Jag har hämtat inspiration från studiebesök hos Gunilla och John Teckenberg som hade en magisk trädgård som jag blev förälskad i. Som för övrigt har öppen trädgård till helgen! Jag har också blivit inspirerad av "svarta trädgårdar" som jag kallar dem. Stylade minimalistiska enkla trädgårdar med svarta detaljer och gröna växter i tidningar, böcker och från internet. 

En som visar detaljer från sin trädgård och design som jag gillar är Charlotta Andersson med bloggen Trädgårdsflow. Flera av hennes idéer ska förverkligas även här, bland annat ån av svarta stenar... Under vinterhalvåret har jag ritat och åter igen ritat på min meditations-trädgård som jag kallar den. Tidigt på vårkanten började jag fröså en massa fröer för att kunna förverkliga mina planer och hålla ner kostnaden. 


Rakt fram är det en lååång rabatt som ska vara fylld i etapper eller i lager, hur man nu vill se det. Överst med mörkvilolett honungssalvia, grön-vit palettblad i mittenlagret för att lysa upp rabatten och nederst en viloett petunia - alla  är sådda från frön. Ni fattar vilket pyssel va?! Två stycken violetta Clematis flyttas från en annan del av trädgården till de svarta spaljerna. Mellan de svarta spaljerna är det tänkt att byggas en "vägg" som murgröna kan växa på. 



På vänster sida ska det vara någon form av spalje som två olika sorters björnbär ska fylla. De ska gömma växt/hönshuset tillsammans med en svart bambu (!) som är nybeställd. Jag har en planteringslåda med blåbär och så har jag tagit flera sticklingar av våra svarta vinbär som ska få bilda en häck för inramningen skull.



På höger sida så har jag samlat alla mina blå bolltistellplantor! Det blev hela 7 stycken stora klumpar som ska samsas med en härligt grå malört som jag också har gott om. Imorgon planteras de och så småningom ska de bilda en vägg mot jordmakeriet och komposten! 

Bland dessa ska några nykomlingar få sticka ut, en mörk akleja och mörka irisar som jag har köpt som plantor, tre av varje. De ska inte dominera utan bara finnas lite här och där. Jag har också köpt frön till svart akleja som jag ska så någon dag... Och några olika sorters gräs.

Ni kan se det här framför er va? Min meditationsplats som går i svart, grått och blått. Lite beställda plantor, mycket frösått och en hel del gammalt gör en helt ny trädgård. De ska bli så härligt när jag är där... i mål... 

Att göra:
Plantera alla växter, nya och gamla
Bygga en vägg mot åkern och måla den svart
Bygga en spalje till björnbären
Bygga komposterna i jordmakeriet
Bygga en "brygga" som blir meditationssängen/platsen
Å så ska det ju grusas också! 

;-) 

Då vet ni vad jag gör denna långhelg!



Växtbilder till min moodboard är 

lånade från Odla.nu, Rara växter och Lindblomsfröer.

14 kommentarer:

  1. Jo då, jag tror att jag hängde med i dina svängar med väggar och växter. Jag gillar när man har en tydlig och klar vision om hur man önskar att det ska bli. Och att man strävar mot detta på olika sätt. När man sätter fröerna i feb-mars så vet man var plantorna ska fylla för funktion... Det är ju dessutom väldigt roligt för en själv under resans gång med det tydliga MÅLET.

    Önskar dig all lycka till med ditt fina åskmolnsblå trädgårdsrum. Måste tillägga att den dova blågrå färgen är en riktig favoritfärg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visionen är solklar! Dock tar det tid innan jag kommer i mål, det är många om och men för att det ska bli som jag önskar. Men jag är på väg!
      Åskmolnsblå - mitt i prick!

      Radera
  2. Vilket projekt och det låter och ser kanonbra ut! Svart är snyggt och jag ska göra det på Gotland. Det är som du säger vilsamt. Ska bli så roligt att se bilder när det börjar ta form!
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilder kommer så småningom.... Måste jobba lite först så jag har nåt att visa! ;-)

      Radera
  3. Svart i trädgården är så snyggt. Ger en vilsamhet och passar både i sparsmakade och yviga romantiska trädgårdar. Om jag inte bodde i ett sådant gammalt hus skulle jag bräka på med ännu mera svart. Använder istället mörkbrunt till största del då jag känner att det passar bättre till huset. Men jag kan inte helt hålla mig från svart och har många svarta krukor. Tidigare hade vi hus i fjällen och det var målat i svart - me like :-)) Ja, jisses. Vilken lista du har på gång inför helgen. Hihi..... Men det är nu man har som mest lust och energi tycker jag att bara fixa massor. Har också en liten lista inför helgen :-)))

    Gulle dig för de rara orden i inlägget :-))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mörka träslag är fint, grått, brunt och svart i olika nyanser. Krukor, det borde jag investera i men de är så j-a dyra om man ska ha fler än en :-/

      Radera
  4. Som de andra skriver om svart, det ger en snygg genomgående detalj i det hela. Det låter fantastiskt, ska bli kul att se ditt rum växa fram.
    Ha det gott med din ledighet
    Kramar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en utmaning här att få en röd tråd, en genomgående detalj eftersom mycket kostar a lots of money! Men jag återanvänder det jag kan!

      Radera
  5. Hej!
    Vilka roliga projekt du har. Kommer att bli superfint.
    du ringer väl när du är klar så jag kan komma och fota?
    Nu skall du få höra något kul.
    Min man har haft en del hudåkommer som vi provat allt på.
    Det ända som hjälp är din salva. Det du...
    Kommer snar en ny beställning.
    Kram
    Annika
    Charlotte är en sann inspiratör även för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag ringer! Om det är enda sättet att få hit dig! ;-)
      Vad roligt att höra att salvan hjälper. Har några arbetskamrater vars gubbars fötter har sprickor och där hjälper salvan också. :-) Bra salva kan man säga!

      Radera
  6. Hej på dig!

    Vilken energi du har - beundransvärt! Här har vi ägnat de senaste 10 dagarna åt att plocka björkkorvar som lagt sig som en brun matta över hela trädgården - urrrk! Renplockat på kvällen, likadant nästa morgon, själsdödande Björkarna har väl aldrig producerat så mycket hängen som i år.

    Inte så inspirerande som att planera en meditationsträdgård.

    Håller med - svart är snyggt!

    Hoppas vi ses i sommar.

    Kram

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björkkorvar låter otroligt tröttsamt att plocka. Tänk om det var blåbär istället :-) Hoppas ni har haft en fin helg med vädret och alla besök.
      Ja, jag hoppas också att vi ses i sommar, jag kommer gärna och hälsar på igen!
      KRAM

      Radera
  7. Det kommer bli superfint. Bara namnet är fantastiskt - meditationträdgård. Jag bara måste få komma och titta på din trädgård Johnna! Jag skulle vila träffa dina höns också!


    Ha en trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också att det blir bra, litet men naggande god!
      Klart du får komma och hälsa på i sommar! Och du får tjenixa med hönapöna också! ;-)

      Radera