14 maj 2012

Naturens under!


I helgen har jag hunnit med många ting och det känns så bra! Kanske något överilat på dagarna med svullet ben som resultat på kvällen, dock mycket bättre nu. Det gör så himla gott för själen att greja ute med sådder, gräva i myllan och andas frisk luft. Nästan lite andaktig upplevelse...

Jag har börjat röja framför växthusbygget, göra om och anpassa efter nybygget. Växthuset-hönshuset är dock inte färdigt än utan "BOB" (läs maken) målar... och målar. Det tar lite längre tid än vad jag har tålamod till. Måste jobba på det där med tålamod. Kanske beror fördröjningen på mig som avbryter honom stup i kvarten med andra (!) uppdrag.

Som t ex sätta på nät över hela hönsgården så att hönsen inte rymmer eller så att duvhöken inte hittar restaurangen! Det tog också ett antal timmar men nu kan inte mina kära hönor picka i sig nysådder och krafsa sönder rabatterna. I och med alla mina planer köpte maken små armeringsmattor som jag ska bygga klätterställningar av så fort växt och hönshuset är klart. De ska stå längs med långsidan och skyla plasten med ärtor och Clematis! Fint och ätbart :-)

Och så har jag skördat en hel del naturens under! Ärtskotten har jag i o f sått men tänk vad goda de är. Piplöken och min "buljong" återkommer varje vår och jag skördar gott från dem. Piplöken har jag som vanligt i matlagning eller i örtsalt. Libbsticka är en stark och intensiv ört som jag använder som buljong, en smakförstärkare. Har även den i örtsalt men man bör vara försiktig så att den inte dominerar.

Och så naturens gingseng, nässlor i mängder, man kan inte få för mycket nässlor. Dessutom så blev det även solgula vackra maskrosor - mer om det senare. Jag känner mig verkligen nöjd när man tar tillvara på det ätbara i naturen!

Ha en skön vecka!


9 kommentarer:

  1. Underbart att kunna ta tillvara på så mycket. Själv är jag i fasen att röja och fixa så mycket så jag prioriterar det där med att äta...nej, inte riktigt men att fixa med maten. Det gör maken :-) och han går på sin höjd ut till kryddlandet och hämtar. Han är nog skeptisk till alltför främmande grödor som inte står i ett land.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken får utmana sig själv med att våga förändra! (säger jag som har en man som knappt kan laga mat)... ;-)

      Det där med röja är så skönt eftersom det ger tydliga resultat. Jag känner mig så nöjd efter en dag i trädgården med röj... för det syns var jag har farit fram!

      Radera
  2. Åh vad härligt det låter! Jag önskar jag hade din trädgård! Jag har balkong och håller tummarna för att vinden ska ge sig så jag kan plantera ut lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bra nöjd med trädgården även om mycket vill ha mer! Ja, man kan även odla på balkongen :-)

      Radera
  3. Åh vad härligt det låter! Jag önskar jag hade din trädgård! Jag har balkong och håller tummarna för att vinden ska ge sig så jag kan plantera ut lite...

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt och inspirerande inlägg, man blir så glad och lycklig över vad naturen ger så här års och nu när det är så lätt att få tag på närodlat känner man sig sååå nöjd, i helgen åt vi älgrostbiff (från närliggande skog), ramslöks smör, ramslökspaj, rabarberglass, sallad från växthuset, potatis från grannen (det gör vi alltid när vår är slut), östgöta odlade tomater + gurka, egen gräslök, rabarberpaj, rabarberlemonad, basilkapesto.......visst blir ma glad!
    ha en fin dag,
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt att du tycker mina hyss är inpirerande. MEN din närodlade och säsongbetonad mat lät himla fint. RIKTIG vårboost!

      Ja man blir glad!

      Radera
  5. Härligt inlägg med en massa skönt grönt. Fasen också jag har glömt fulhörnan! Jag lovar dig ett fulinlägg i kväll. Det är mulet här idag så det kan bli extra fult ;D

    Ha en bra dag/ kram Tyra

    SvaraRadera
  6. Jag tror jag skulle behöva gå en liten kurs hos dig! Älskar naturen och plocka själv och äta...finns inget som smakar bättre!

    SvaraRadera