1 maj 2012

Petuniafundering


Jag kan konstatera att mina frösådda petunior har klarat sig förvånansvärt bra medan jag har legat på sofflocket och återhämtat mig. Jag har inte lagt någon tid på dem under två veckor, sonen har vattnat dem några gånger och inget mer... Tänker att jag toppar dem så att de blir lite buskigare, synd på de små söta blommorna men det är nog ett måste.

Ni som är vana sommarblomsodlare, hur mycket kyla tål en petunia? Kan man ställa ut petuniorna nu om man bor i zon 3? Vårvädret har ju kommit även till mig och platsbristen är påtaglig... så ut med petuniorna?

Bästaste 1:a Maj!

2 kommentarer:

  1. Hej, min trädgårdsmästare hälsar att han har sina petunior i kallbäk med "glas" över. De har ofta frusit under natten men tinar sakta tillbaka till livet varje morgon, förutsatt att de inte är uttorkade eller står i blåst... Vi bor ju i zon 6 och har fortfarande 30 cm snö kvar, våren är här men den är fortfarande kall. I Fagernäs trädgård är det också platsbrist plus att de blir väldigt knubbiga och fina av att hållas tillbaka med kyla. Vi täcker med bastmattor när väderprognosen visar riktigt kallt med natttemperatur på -10 och då är det andra växter som vi oroar oss mer för...
    Ha det gott/Annelie

    SvaraRadera
  2. jag har haft frösådda plantor i krukor som stått i garaget..

    SvaraRadera