27 jan. 2012

Planerar för mera grönt

Jag håller ju på att planera för årets odling som ska utökas till "vintergrönsaker" och inte bara för sommar och höstskörd. Mål 2012! När jag sitter på bussen, på väg hem från jobbet åker frökatalogerna fram tillsammans med överstrykningspenna och listor. Listor på vad som ska köpas in, listor på när de ska sås, inne eller ute, listor på vad man kan göra med grönsakerna, hur man förvarar dem... Ute faller snön och jag är så redo!

Imorgon fortsätter jag med att så. Har ju redan sått kronärtskocka och ett antal chilisar och i morgon blir det fler samt paprika och aubergin. Paprikafröna heter Yesil Tatil och jag skulle vilja ha någon mer sort som fungerar bra i kallare väder... De ska ju sås tidigt och jag hade tänkt vänta lite med nästa fröbeställning... har alltså ett litet problem...

Jag ska också se vad som händer med mina kronärtskockor som jag har i en hink i källaren. Jag grävde upp några plantor i höstas med hopp om att övervintra dem. Dock har jag inte gett dem någon tillsyn så de är nog törstiga om de har överlevt!

Sen måste jag lobba för River Gottage Veg program. Kan ju vara så att jag är något insnöad på grönsaker och odling men jag tycker nog att det är sevärt! ;-)




Have a nice friday!

4 kommentarer:

  1. Hi hi, kan inte säga att mina fröbyttor är så uppskattade här heller precis ;-) Smart av dig att ta tillvara tiden på bussen till viktigt arbete. Visst var bloggen bra ! Ser att du hittat Hugh också, jag fann länkarna där på bloggen, Yiiihaa, så glad jag blev, han inspirerar mig så den här cottage-gubben :-)Ha en go helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa! Ja jag sitter på bussen 50 minuter både morgon och kväll så tid finns. Oftast läser jag eller lyssnar på ljudbok men nu när tiden är knapp med alla måsten som kommer först så passar jag på med frölistorna.

    SvaraRadera
  3. Låter precis som mina egna frötankar! Min favoritpaprika som blir klar gott och väl på friland i zon 4 är Lipstick.

    SvaraRadera
  4. River Cottage är en riktig superserie!

    SvaraRadera