28 jan. 2012

Aubergin


Idag blir det sådda av tre sorters Aubergin, fröna är köpta från Impecta och bilderna lånade även från dem. Förra året sådde jag några få frön av två sorter och hade bra resultat. Trodde inte att de skulle ge frukt men jo sörrni, man kanske har gröna fingrar?!

Först ut är Black Beauty som är kulturarv från 1902. Sorten fungerar både i växthus och i varma lägen. Jag hade min i hink och den stod i tomathuset tillsammans med tomaterna. Gav några frukter. Udumaplet kommer från Tamil-området i Indien. Får 6-7 cm långa, vita till gula frukter med lavendelfärgade strimmor. God smak. Dekorativ och god, både färsk och tillagad. Varmt växtläge. Växer bra även i krukor. Denna är en nyhet för mig och jag hoppas mycket på den.
Den gröna, Applegreen har mellanstora, äppelgröna frukter. Den är extra tidig och rikgivande, tolererar även något kallare växtplatser enligt fröfirman. Jag vet inte om den är extratidig -jag har inte så stor erfarenhet men jag håller med om att den ger frukt. Den kan även odlas i krukor inomhus, på balkonger och liknande. Jag hade mina två i en hink.

Vad ska jag göra med mina tusental aubergin då? Hahahaha det är nog ett önsketänkande ;-) att de skulle ge frukt som squash men man kan ju alltid hoppas. Jag ska självfallet äta färska i sallader, i mousaka och gratänger, grillade skivor med ost på och så vidare. Men jag ska ju försöka ta reda på lite till vintern också... inlagda auberginskivor, pickles, någon form av auberginketchup/sås, spännande att leta efter recept. Du kanske har någon favorit?

Jamie kokar ju lite som man kan inspireras av...





Jag ska nog göra en lista här till vänster med allt som är sevärt och ger inspiration inom odling och tillvaratagande. Hojta om du har några bra tips!

Må väl!

9 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att höra hur du lyckas. Nu är andra året i rad som jag inte fått ett enda frö att gro. Undras vad jag gör för fel.

    SvaraRadera
  2. Låter härligt med auberginer! Kanske jag också skulle så några i år? Det var skert 4-5 år sedan jag hade sist, men jag får äta dem själv, för ingen i familjen mer än mig tycker om dem, om jag inte maskerar dem väl i en gryta... Ha en trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  3. Å är det dax för Aubergin nu, bra att du sa till. jag har aldrig haft Aubergin tidigare och googlar man på Aubergin hittar man ju bara bilder på frukterna. Hur växer dom? Blir dom höga och behöver stöd? Bra och veta nu när man håller på att planerar var allt ska stå sen... sen får vi se om jag får familjen att äta, jag får nog göra som Mia hihi "gömma" det i grytorna. Kramis

    SvaraRadera
  4. Mamma Mimmi: jag hoppas verkligen att jag lyckas i år igen nu när jag sår tre sorter och tio av varje...

    Mia: man kan gömma mycket i grytor! :-)

    Blomkronan: De blir inte så höga, 40-50 cm och jag odlar i hink :-)så man kan flytta runt om man nu skulle få för sig det...

    Suzan: ja vi har olika skills! ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Flitens lampa lyser hos dig ser jag.
    jag får nästan alltid mjöldagg i mina så jag har nog inte så gröna fingrar som du. Men jag så en sort i år iallafall.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Annika: mjöldagg? hade jag inte men jag har ju bara odlat dem förra året så vi får väl se... hoppa inte.

    SvaraRadera
  7. Kul, aubergin är kul om den lyckas men plantorna får ofta ohyra, tyvärr. Lycka till!!!

    SvaraRadera
  8. Sv: Ja de förstår jag ju när du odlar så många egna grönsaker haha! (Bara lite avundsjuk ;))

    Sedan tycker jag det är jätteintressant när du skriver om att ta till vara grönsakerna. För även om jag inte kan odla på en så jättestor skala så kommer ju grönsaker i säsong i affären och det skulle definitivt vara kul att köpa in medan det är billigt och närproducerat och sedan veta vad man ska göra av allt.

    SvaraRadera