31 mars 2013

Hängtomatfröna i jorden!



Som lagom till Påsk har jag fått frön till Tomàquets de penjar av rara Fullblodsekologen! Himla fin påskpresent till nån som typ inte firar påsk något nämnvärt... ;-) Tack snälla du A! Och idag får åker de ner i jorden och tänk vad jag ska pyssla om dem. De blir ena riktiga bäbisar i köksträdgården! 

Så här skriver Fullblodsekologen "De bästa är att skörda tomaterna när de är nästan färdiga. Antingen kan du då hänga upp dem i snören (så håller de sig bäst) eller ha dem liggande på tidningspapper. Viktigt är tydligen om man har dem liggande på papper att titta ofta så att inte någon börjar ruttna. Om en ruttnar och de andra får vätska på sig av denna så finns risk att alla ruttnar."
 

"Jag har detta gäng tomater hemma nu som skördades i september. De kan ju inte inte jämföras med färska, nyplockade tomater som är det bästa som finns, men för att vara ett halvår gamla så är det riktigt goda. Här är ett foto på de jag har hemma, har lagt en "färsk" tomat vid sidan om till vänster så ser du skillnaden på de andra som är gul/orange."  

Fullblodsekologen hade pratat med "sin" grönsaksodlare och han hade fått tips av en äldre man att om man doppade snöret med tomater i havet, alltså salt vatten så ska tomaterna hålla ännu längre. Han skulle pröva i år, odlarskrock eller ej. 

Men ni förstår ju, fungerar det här i Sverige så ökar jag chansen att skörda "färska" tomater i vinter! Jag blir ju till mig bara jag tänker på det. Jag vill ju vara självförsörjande på grönsaker så länge det är möjligt. Dessutom så smakar inte köpta tomater på vintern så himla mycket, om man frågar mig. 

För övrigt:
  • läser jag mina trädgårdsböcker och myser som bäst...
  • lite mer omplantering står på listan
  • och så är det dags för att leta fram shortsen! (den ni!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar