10 mars 2013

Ostkaka med keso



Idag har vi haft matsöndag. Det vill säga, jag har lagat en massa mat så att det nästan räcker för hela veckan! Jag har också passat på att göra godaste ostkakan ever, passar bra som mellanmål eller som dessert som här på bilden.

Ostkaka (4 pers.)
4 ägg
500 g keso
3 dl vispgrädde
3 msk hackad sötmandel
3 msk hackad solrosfrön
2 msk honung
1-2 krm vaniljulver
1-2 krm kardemumma

Blanda ingredienserna i en bunke och häll smeten i en smörad ugnsfast form.
Grädda i 200 grader 35-40 minuter.

Tänk på att använda ägg som du har köpt med gott samvete. Jag använder mina egna ägg från hönsen och är så glad över dem. Det är något visst med egna ägg! Köp vispgrädde som är vispgrädde utan tillsatser, konstigt? Ja det kan man tycka men all "vispgrädde" är inte bara grädde. Om man är rädd för fettet i grädden och därför väljer smalare grädde kan man istället ta en mindre bit av kakan och riktig grädde!

Jag har använt mig av ekologisk äkta vaniljpulver och fairtrade kardemumma. Lyx? Ja kanske eller? Because I´m worth it! Klart att man ska handla eko och fairtrade om det är möjligt, en oegoistisk handling som gynnar människor och naturen!

Enkelt recept och tokigt gott!

3 kommentarer:

  1. Mmmmm!
    Nu står det keso och vispgrädde på inköpslistan. Resten har jag hemma!
    Lite riven bittermandel kanske vore gott också?

    SvaraRadera
  2. Den där kakan lät som om den står för allt jag älskar att äta!

    SvaraRadera