8 mars 2013

"Tomàquets de penjar" - hängtomater!


Fullblodsekologen berättade om "tomàquets de penjar" och ska försöka fixa lite tomatfrön till mig! Ni kan ju gissa om jag är lycklig?! Det är klart att jag vill ha frön till "tomàquets de penjar"!

Lena Israelsson, min guru gissar på att det kanske är samma sak som italienska Piennolo el regina. Vad vet jag? Är ingen språkmänniska har inte rest så mycket så jag kan inte säga vad som stämmer eller inte. Men de verkar ha samma gemensamma faktorer i alla fall: tjockskaliga, hållbara, hängande och lagringsbara.

Bilden har jag lånat från en blogg och där kan man också läsa att tomaterna är lagringsbara över 6 månader! Frågan är om de är det i vårt klimat? Tänk er tomater hängande överallt, jag menar överallt! :-) Eller kanske att jag får begränsa tomaterna till matkällaren och köket?!

Ja denna tomat blir i alla fall en utmanare till evighetstomaten Principe Borghese som är en italienare. Har vi fler kandidater? Någon utmanare till att så? You tell me!


4 kommentarer:

  1. Hej på dig

    Jag mindes plötsligt att jag fick en planta av Dagliljan för två år sedan. En tomat som skulle hängas uppochner.
    Jag misslyckades med detta genom att äta upp alla tomater istället,,,
    Skall kolla med henne vad det var för spännande sort som jag smällde i mig...
    Jag kan lätt tänka mig hängande tomater överallt men först måste vi höja taket i köket för annars blir det tomatsås istället. Vi har knappt 195-200 cm i köket och jag är 182. Värsta splatterfilmen!
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Jag borde skriva ett brev till dig, har tänkt på dig... Vi får se om jag får ihop nåt snart?

      Så du e lång?! Själv är jag kort! ;-)
      Spännande med tomater i köket, om det blir nåt!

      Radera
  2. Tror inte att det är exakt samma tomat som Piennolo. Odlade sådana förra sommaren och åtminstone hade mina Piennolo en annan form. Alla hade en liten "Sprits"-spets längst ner, nästan som toppen på en maräng.
    När man googlar på 'tomàquets de penjar', så visar inte bilderna den formen som Piennolo har.

    Roligt om det finns flera sorter som passar för längre lagring!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe jag ser också att det är lite skillnad på formen. Och jag gissar att även storleken skiljer?

      Ha det gott Märit!

      Radera