13 mars 2013

Bönan!



Vi äter mycket bönor i vår familj. Mycket bönor. Nästan dagligen... I år ska jag så ännu mer bönor än jag brukar och det ska bli härligt att bunkra upp inför vintern och våren. Vissa har djävulen på axeln men jag har ekorren som sitter på min högra axel när jag planerar köksträdgården ;-) Jag tänker att bönor tar ju inte så stor plats som torkad vara. Jag borde kunna odla så pass mycket att jag fyller behovet i alla fall några månader. Men som sagt, vi äter mycket bönor....

Det finns många olika varianter av bönor; brytbönor, skärbönor, vaxbönor, kokbönor och blomsterböna. Hittade en ganska enkel förklaring hos Nord Gen om de olika sorterna: 
Brytbönor:   smala, trinda eller platta, gröna eller purpurfärgade baljor som kokas omogna och hela.
Skärböna:   långa, breda, platta baljor, kokas omogna eller med små tidigt utvecklade frö.
Vaxböna:   smala, trinda eller platta, gula eller vita baljor, kokas omogna.
Kokböna:   mogna och torkade frön används efter kokning. Grupperas ofta efter fröskalens färg – brun, röd kidney, spräcklig, svart, vit.



Vi i Sverige är gissningsvis dåliga på att använda blomsterbönan i matlagning medan t ex i England är det en självklar matböna. Vi hittar den oftast på blomavdelning i fröhyllan. Jag brukar ha en vit sort, White Emargo med vita bönor och vita blommor - så vacker. Annars har de ju otroligt vackra bönor från lilahållet till mörkt rosa spräckligt. Tjusig böna det där.



I år blir det många varianter av bönor hos mig. Från NordGen fick jag tag på några gamla sorter. Sedan ska jag ha några favoritvarianter som jag har odlat tidigare och även några nykomlingar som Yin Yang-bönan. Utförlig lista kommer!

Jag tänker mig också att försöka odla så pass mycket att jag får eget utsäde av favoriterna. Bli mer självhushållande på fröfronten också :-) Förutom lista på alla sorter som jag tänker odla så ska jag också ge några fina tips på länkar som jag har fått som är såååå intressanta!


Men nu måste jag åka till jobbet ;-) Börjar senare idag... slutar senare också. Både för och nackdel :-) Och så måste jag ut till Glädjehuset också innan. Och... näe.

See you!




6 kommentarer:

  1. Spännande!
    Gillar du sojabönor? Det gör jag - mycket. De var enkla att odla och högavkastande - Envy hette sorten jag testade förra året. Såg att de hade en sort på NordGen. Det är så himla trevligt att odla bönor av alla sorter och särskilt att äta dom. Här går bondbönor bäst...
    Stuvade vaxbönor...grrr och alla dessa goda kokbönor...
    Ja det blir spännande att se dina listor och tips.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Är det skillnad i smak på torkade köpa bönor och bönor som man odlar själv?

    SvaraRadera
  3. Det här ska bli spännande att följa! Tänkte satsa på mycket bönor jag med i år och behöver alla råd och tips jag kan få :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det här ska bli spännande att följa! Tänkte satsa på mycket bönor jag med i år och behöver alla råd och tips jag kan få :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att du gillar och odlar bönor! Jag ska tipsa om din blogg via vår Facebookgrupp och Twitter!
    Allt gott,
    Camilla, Baljväxtakademin
    http://www.baljvaxtakademin.se/

    SvaraRadera
  6. De bönor jag odlar äter vi alltid färska. Hur torkar man bönorna i mängd utan elektricitet, tro? Följer med intresse.

    SvaraRadera