19 okt. 2009

Det kostar på...

Jag började fundera på något jag hörde häromdagen; Det är dyrt att vara fattig, samt att jag måste göra vissa investeringar nu på hösten. Det stämmer, det kostar på att att göra rätt, att ta rätt beslut samt vilja väl.

Det startade för ett tag sedan när vi hade storhandlat och jag diskuterade detta med en arbetskamrat. Vi pratade lite om vår livsfilosofi och hur vi agerade för att försöka leva detta liv... Anyway, angående storhandlingen så blev hon så förskräckt över kostnaden för t ex köttfärsen jag köpte. (Vår färs är nämligen slut.) Jag köpte svensk nötfärs i storpack som kom från en ekobonde! Arbetskamraten handlar i en kedjeaffär som ägs av ett utländskt bolag som säljer mycket utländska varor till mycket lågt pris. Hennes köttfärs kostade nog bara 1/4 av mitt pris. Hon var förskräckt milt uttryckt. Jag tror till och med att att hon nog inom sig dumförklarade mig.

I mitt brandtal försökte jag förklara.... men inte tror jag att det hjälpte.... Klart att det kostar att köpa storpack i och med att mängden är stor. Samtidigt så brukar kilopriset vara något lägre om man köper mycket. Man måste alltså ha pengar för att kunna spara in! Dessutom väljer jag att handla svenskt, närproducerat för jag har råd att göra det. Jag prioriterar det i mitt liv.

Lika funderingar poppar upp vid flera olika tillfällen men senast igår när jag tittade på olika frysboxar. Vi måste inhandla frysbox för att få plats med alla djuren. Vi har ett gammalt frysskåp som ändå borde bytas ut men nu blir det verklighet då den inte räcker till. Man skulle kunna köpa en gammal begagnad frysbox för att spara på utgifterna. Men näe... känns inte bra. Att köpa en ny frysbox med energiklass A+ istället för C känns självklart rent ideologiskt men frysen var 1800:- dyrare. Det kostar att spara pengar. Det kostar att spara på miljön!

Man gör val...

5 kommentarer:

  1. Jag håller fullständigt med dig här! Vår gemensamma värdegrund om ekologiskt, hållbart osv. och att hålla sig till det man tror på är kostsamt, men klarar man den kostnaden gör det väldigt gott för själen. Jag blir så ljuvligt inspirerad när jag läser om din fina djurhållning och att kunna bli lite mer självförsörjande. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  2. Eko färs är ju helt klart det man ska handla...det blir ju ändå att det blir lika mycket kvar på tallriken när man stekt klart köttfärsen........för det fuskas ju så med billigt kött....det gäller att tänka smart...och hålla sig frisk....så jag håller dig fullt ut EKO is the best!!

    SvaraRadera
  3. Ingen fler frysbox, jag vill ha koll..

    SvaraRadera
  4. Mamma Mimmi: ja gott för själen men jag tror också att det är bra för kroppen att äta bra och ren mat.Kula att du blir inspirerad, vore ju bra om fler ville "hushålla" lite :-)

    SvaraRadera
  5. Bondbruden: Har stort problem med fusk och tillsatser. Känner mig dumförklarad om jag köper kycklingbröst och den sprängfylld med vatten... SÅ JA, antingen eget kött eller eko!

    Hannele: hm...koll...ordning och reda... det är ett annat kapitel för sig ;-)

    SvaraRadera