29 okt. 2009

P u m p a


Nu entrar en ny helg med festligheter som vi har tagit oss an i Sverige. Handeln omsätter stora pengar och konsumenterna är tillgivna. Halloween är nog här för att stanna.

Själv är jag också med i denna karusell men ska nog tillägga att det är i light-variant vad gäller konsumtion. Jag är inte bra på att rädda Sverige ur finanskrisen... Min insats började redan i våras när jag satte pumpafrön i jorden. Under sommaren har vi vattnat och gödslat och sett våra pumpor växa. Vi har inte sått "riktiga" oranga halloweenpumpor men härliga stora matpumpor!

Jag har några stycken så jag hoppas att jag kan lagra dem i matkällaren i några veckor. De är inte vinterpumpor men jag hoppas ändå att de tål någon form av lagring då jag inte vill äta pumpa varje dag. Någon som vet?

Våran meny med pumpa blir följande:
En härlig krämig pumpasoppa som är ganska mättande.
Ugnstekt kalkonbröst och rostade rotfrukter samt pumpa. En härlig fruktsalsa till varmrätten gjord på mango, apelsiner och aprikoser.
Morots och pumpatårta till dessert.

Det mesta är "hemmaodlade" eller ekologiska varor i denna meny. De exotiska inslaget av fruktsalsa kräver lite jagande för att hitta bra alternativ i fruktdisken. Men det går :-)

2 kommentarer:

  1. Ja, faktiskt har jag ett tips.
    Pumpakött går utmärkt att frysa.
    För några år sedan hade jag och en kompis Halloween-fest och gröpte ur en riktigt bamsig orange pumpa. Det som inte gick åt till pajen - vilket var ganska mycket - lade vi i lagom "portioner" i fryspåsar. Det jag sedan gjorde när jag använde köttet var "Pumpakaka med apelsindoft" Det fungerade alldeles förträffligt.

    Kanske kan du prova att gräva ur några och frysa köttet och förvara andra på något annat sätt (matkällare eller dylikt) och se vilket som slår bäst ut.

    Lycka till!

    Ps. Kan du tänka dig att dela med dig av dina pumparecept? Jag är nyfiken. Jag har ett på kaka och ett på soppa. Pajreceptet vi använde förkom.

    SvaraRadera
  2. Ekomuppen: Jag ska så fort jag införskaffat mig en ny frys prova att frysa ner en del av köttet. Smart.

    Visst kan jag dela med mig lite av recepten... annars finns det en uppsjö om man letar på nätet.

    SvaraRadera