30 okt. 2009

K ö t t k v a l i t é


Efter några dagars sängliggande i en dunderförkylning är jag bra glad för att jag hade nya böcker att förkovra mig i. Jag beställde ju några böcker då jag inte har slaktat och styckat hel lamm förr och ville känna mig säkrare. Har endast köpt färdigstyckat från bonden...

Om man nu är köttätare och kanske vill ha en bra bok om kött i olika former så är boken Kött en självklarhet. Den är skriven av Håkan Fällman med förord a Leif Mannerström.

Boken är uppdelad efter olika köttdjur så det är lätt att hitta i den. Den visar alla delar på djuret i styckningsschema men också i "färdig matvara" så man ser vad delarna kommer ifrån när de ligger i kyldisken.

Den är inte bara till för hemma-styckaren utan visar mycket mer om kött. Hur det ska se ut, vad man kan begära i affären och recept. Den tar även upp olika märkningar och diskuterar närproducerat, KRAV-märkt och ekologiskt kött.

Nu har det varit mycket snack om olika sorters kokböcker. Ska se om jag kan skriva om nåt annat ... kanske om den väntande källarstädningen?!

4 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett bra tips! Älskar bra boktips på områden som det här. Mer, mer, mer.... Ha en skön helg och krya på dig! Kram Mimmi

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan hända att det har varit många kokbokstips; men...
    Nej, det har inte varit för många!

    Jag tycker också om det.
    Bra kokböcker är en av de få saker som kan väcka ett matlagningsintresse hos mig. Oftast tycker jag inte något vidare om att laga mat, men en bra kokbok kan slå an...

    Boken "Kött" verkar absolut vara värd att investera i, och "Sannas mat" är jag också intresserad av tack vare din blogg. (Ingen av dem hade jag hört talas om tidigare.)

    (Jag kanske också skulle skriva ett inlägg om "Kokböcker jag gillar" eller något i den stilen.)

    SvaraRadera
  3. Mamma Mimmi: Tack, jag ska snart vara uppe på bena :-/
    Visst är det härligt med böcker, jag gillar alla slags böcker.... lite bokmani kan man säga.

    SvaraRadera
  4. Ekomuppen: Sannas Mat rekommenderas starkt! Det är en annorlunda men otroligt bra bok. Jag återkommer till den om och om igen. Blir aldrig mätt på den :-)

    SvaraRadera