11 okt. 2009

F e s t m i d d a g


Medan jag håller på här inne med planeringarna och undanplockningen inför kvällens festmiddag så passa hönsen på... Fläderbären är mogna nu och tanken är att jag ska plocka dem för glatta livet. Hinner inte riktigt med dem för de ska ju även tas hand om.

Har kokat lite fläderbärschutney och fläderbärssaft som jag ska göra gelé på tänkte jag. Tänkte plocka några liter till och göra bland annat fläderbärsketchup. Men när jag hade släppt ut hönsen idag så attackerade de busken :-)

Kvällens festmiddag går i tomatens tecken *småler* Har ju mycket tomater så varför inte?! Till förrätt en mustig tomatsoppa som är hettad med chili. Till det hembakad foccacia med tomater och basilika.

Efter soppan serveras en tomatsallad med olika körsbärstomater och mozzarella, olika italienska charkprodukter. Sedan serveras en potatissallad med oliver, olika sorters bönor och mycket kryddor samt tomat och salamifylld kyckling. Efterrätter består faktiskt inte av tomater utan sommarhallon och glass.

Visst kan det funka?!

2 kommentarer:

  1. Mums vad gott det låter! Tyvärr verkar mina tomater inte komma längre än gröna, så nu blir det till att koka marmelad på dem. Börjar alltid drömma om ett litet hönsprojekt när jag läser dina härliga inlägg. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  2. Ja du har verkligen fullt upp! Härligt med egenodlad mat =)

    SvaraRadera