28 okt. 2009

T r o v ä r d i g h e t

Nu pratas det mycket om den enes och den andres trovärdighet i media. Jag tänker närmast på Äkta vara och matskribenten Mats-Eric Nilsson. "Vi blir lurade och diskussionerna är på pajasnivå!"

I min värld, hemma på min gata så blir jag misstänksam när jag läser de olika artiklarna eller krönikorna. De är ensidiga och känns endast provokativa, inte upplysande eller objektiva. Nästan så jag blir putt! Tråkigt att debatten inte är nyanserad!

Var är trovärdigheten?

Karin Ahlborg: Så blir du lurad av "hemliga kocken" Eller hur tänkte hon nu igen Karin Ahlborg? Förstod jag henne rätt eller känns det som hon provocerar? Karing Ahlborg: Därför äter jag kattmat Hos kostdoktorn pågår även debatten om tillsatsers vara eller icke vara. Sedan finns det mera att finna på denna allvetande konsumenttidning: "Tillsatser är livsviktiga". I SvD: "påverkar samarbetet din trovärdighet?"

Sist men inte minst... Äkta varas hemsida med bloggar.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att Ahlborg i första hand försöker vara utmanande. Det säljer mer lösnummer och ger fler sidvisningar. Tycker inte att hon är ssk trovärdig.

    SvaraRadera
  2. Hej igen och tack för fin kommentar hos mig om äkta vara.Väldigt intressant vilken häxjakt journalisterna dragit igång på sin SvD kollega. Jag håller också med om att Nilsson dragit lite väl mycket nytta av sitt jobb på tidningen för att dra uppmärksamhet till sitt kvällsprojekt Äkta Vara, men hans poäng om oförfalskad mat är ju hur viktig som helst. Känns inte som alla fattar riktigt - E-ämnena dyker upp som någon sorts rött skynke de inte kan se bakom. Forts följer, men det är underbart att debatten är igång och att vi med tiden kommer att hitta renare och "riktigare" mat. Kram Mimmi Ps. Sååå avundsjuk på allt ditt fina kalkonkött.

    SvaraRadera
  3. Johan: Du har helt rätt, visst är hon ute efter att provocera och vara utmanande... Tråkigt. Onyanserat.

    Mamma Mimmi: Ja, visst är det så att häxjakten pågår och på ganska låg nivå. JAg skulle önska en ärlig och nyanserad debatt! Visst behövs vissa ämnen men lååååångt ifrån alla. Eller varför är inte rökt skinka rökt? Sånt vill jag ha upp på bordet!

    SvaraRadera
  4. Det känna lite tråkigt med påhoppen på Mats-Eric Nilsson eftersom han gör det han gör med en ärlig avsikt. Tycker det är bra att någon med genomslag i media höjer en kritisk stämma mot alla tillsatser i maten. Det råder knappast jämvikt i den offentliga debatten eftersom tillskyndarna av tillsatser dagligen för ut sin ståndpunkt genom alla tusentals reklaminslag som sköljer över oss. Anar att de hätska kritikerna har starka egon som själva ätit tillsats-maten och tycker den är god, och nu tål de inte höra någon som säger att den möjligen är sämre än den tillsatsfria. Det finns t.ex. människor som tycker att snabb-hamburgare är det godaste som finns.

    SvaraRadera