18 okt. 2009

I n v e s t e r i n g


Vår livsfilosofi är ju att försöka leva med en hållbar livsstil som passar oss. Det vill säga att äta bra och ren mat, att försöka lägga fokus på det som är viktigt för oss, att leva så miljövänligt som möjligt. Vi har t ex djur för att få bra kvalité på kött då vi inte riktigt vill göra avkall på köttet och samtidigt som vi äter kött så vill vi veta att djuret har haft det bra.

Kan tyckas hårt när man ser t ex lammen och eller när man klappar och matar dem men det är en hållbar livsstil för oss. Det känns bra att ta hand om djuren på ett bra sätt. Klart det är lite jobbigt vid slakt men det går.

Samtidigt som jag tittar på nyhetsmorgon och väntar på Ann-Christine "Köpstopp" ska inta tv-soffan så har jag beställt saker. Något motsägelsefullt kanske att sitta nätshoppa medan man väntar på ett reportage om att minska konsumtion... men..

För att leva detta liv behöver man då och då införskaffa eller "investera" i nya ting för att göra arbetet lättare. Jag har beställt tre nya köttknivar då mina två gamla känns svåra att vässa upp så pass att de är bra. De är ärvda och gamla och slitna. Det har gjort sitt... Dessutom har jag beställt två böcker som jag kanske egentligen kunde lånat på bibblan men jag vill nog ha dem. Jägaren nya kokbok; från jakt till dukat bord samt Kött: välja hantera tillaga.

Jag är ju ingen jägare men jag tror att de har många bra tips på hur man tar hand om djuren på bästa sätt. Många års erfarenheter är inte att förkasta. Har inte styckat hel lamm förut så jag tror att jag behöver ett styckningsschema. Vad gäller fyrbenta djur har jag endast styckat gris, ko och rådjur. Har inte heller styckat kalkon tidigare utan endast höns och tuppar så det blir också lite nytt.

2 kommentarer:

  1. Lamm och rådjur är ju väldigt lika. Sen är det kanske lite olika hur man väljer att stycka. Jag styckar gärna så mycket benfritt som möjligt och finstyckat. När det gäller rådjur så är det bara sadeln jag behåller med ben. Sak samma skulle jag göra med lamm men då skulle jag gjort kotletter av sadeln.

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra... Jag tror att jag fixar det bra men vill undvika så mycket som möjligt spillbitar. Klart färs är bra men hela bitar så långt som möjligt vore bättre.

    SvaraRadera