29 okt. 2009

F a v o r i t e r

Japp. Nu är pumpa-matlagnings-planering på gång hemma hos oss. Jag har några favoritkokböcker som jag lånar och snor idéer i från. Ibland händer det faktiskt att jag tar ett recept rakt av men oftast föds det idéer.

Hemma hos Jamie, Fyra årstider i köket av Jamie Oliver är en bra och inspirerande kokbok. Han har faktiskt flera pumparecept som är bra. Har gjort allihopa och tycker nog att han kan leka med smaklökarna.

En riktig goding är också Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergström. I den hittar man mycket som är bra för både kropp och själ. Pumpasoppan är tagen från denna kokbok även om jag har gjort om den en aning. Alla mina tre favoriter har en pumpasoppa.

Den tredje favoritboken är Sannas Matbok av Sanna Ehdin som också innehåller en massa matnyttigt. Den kan verkligen rekommenderas om man är intresserad av hur mat påverkar oss.

Troligen är det väl så att Hannu Sarenströms bok Vinterkalas blir en fjärde favorit vad det lider. Vi får se hur mycket inspiration jag finner i den när det är som mörkast och kallast.


2 kommentarer:

  1. Pumpa är en så fantastiskt mångsidig grönsak och det gör mig lite sorgsen att tänka på allt fint innanmäte som bara karvas ut och slängs bort för att göra grinande ljuslyktor. Du har många fina recept redan, tre tips till kommer här:
    - pumpapaj
    - pumpakaka (tänk morotskaka)
    - inlagd pumpa med nejlikor (farmors recept)

    Äkta suckat/den ljusgröna kakfyllningen lär vara gjort av kanderad pumpa. Har dock aldrig sett något recept.
    Lycka till med pumpandet ;-)

    SvaraRadera
  2. Cykelidag: mmm visst är det slöseri när man bara kastar pumpaköttet... inte smart konsumtion.

    Jag har faktiskt redan inlagd pumpa...flera glaskonserver i matkällaren. Pumpapaj har jag faktiskt inte gjort så det kanske jag skulle prova på.

    SvaraRadera