27 okt. 2009

K ö p s t o p p


Ann-Christin Gramming är på tapeten igen. Hon syns i TV, i tidningar och hörs i radio och berättar om sitt köpstopp som hon hade för två år sedan. Vissa intervjuer är mindre bra och andra lyfter faktiskt och man blir inspirerad. Jag följer bloggen Köpstopp.

Jag fick hennes bok Köp inte den här boken av min lillebror förra julen och streckläste den från julafton till nästa dag. Mitt första intryck var Hur svårt ska det vara egentligen? Upplevde att hon problematiserade saker och ting.... kunde inte riktigt känna igen mig. Upplevde att jag inte alls överkonsummerande eller hade problem med handlandet.

Jag fick börja vända blickarna lite längre bort från mig själv och kunde faktiskt se att att många handlade och handlade och försökte fylla ett behov. Ett behov att vara rätt... I min närhet fanns det människor som levde det liv Gramming försökte göra sig fri från.

Hennes ansträngning under året är imponerande, hon blir tvungen att tänka om och till viss del säkert ändra livsstil. Hon byter till sig kläder, köper det allra nödvändigaste och går på fotvård. :-) Kan föreställa mig många diskussioner om hennes fotvård.

Boken är läsvärd och ger en heldel funderingar.

"Nu shoppar jag medvetet"

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en trevlig och välskriven blogg på ett angeläget tema! Alla gröna inspiratörer behövs i vår tid.
    Hållet med om reflektionerna kring köpandet. Tycker också det är ganska enkelt att "avstå" från överflödiga inköp. Tycker att du är inne på rätt spår kring behov. Jag tror att det handlar i grund och botten om att människor försöker tillfredsställa sina egon med prylar (vilket är omöjligt få egot aldrig blir nöjt). Om man lyckad se bortom egot så försvinner behovet att shoppa av sug självt.
    Vore förmätet att påstå att jag är där själv, men jag har i alla fall insett att lyckan aldrig bor i prylarna.

    Jag bloggar om en resa för en miljövänligare livsstil på cykelidag.se och tänker följa din blogg för inspiration.
    Lycka till!
    Ivan

    SvaraRadera
  2. Cykel idag/Ivan: Vad roligt att du vill följa med på min resa :-) Jag kan ena sidan förstå att man "vill vara rätt, se rätt ut och göra rätt" och andra sidan har jag svårt för det ytliga och överkonsumtion.

    Vad spännande med en till vän i miljötankarna! Ska genast gå in på besök hos dig och kolla läget!

    SvaraRadera