5 okt. 2009

M a t k a l e n d e r


Man kan på olika sätt spara både pengar och miljö vad gäller mat och matinköp. Marit Paulsen hävdar att det är bättre att ta hand om rester och inte slänga mat än att handla ekologiskt. Jag kanske tycker att det ena utesluter inte det andra. Handla ekologiskt, närproducerat OCH ta hand om dina rester är väl det bästa ändå?!

Vi storhandlar och planerar matsedel, vi handlar ekologiskt och närproducerat samt försöker vara självförsörjande på flera ting. T ex så har jag skördat många kilo tomater, både röda och gröna. Härligt med egna inläggningar, chutney, ketchup och soltorkade tomater även efter tomatsäsongen är slut.

Ett annat sätt att spara pengar och på miljön är att handla efter säsong. Så när jag nu planerar matsedel så försöker jag titta på vad finns just nu till bra pris samt gärna närodlat. Jag fyller på i min matkalender för säsongens varor. Det tar lite tid att bli medveten, "plugga på" så att man kan välja i denna djungel av varor. Bli en medveten konsument!

I Oktober handlar jag gärna svenska produkter:
  • olika sorters kål; blomkål, vitkål, fänkål,
  • kålrot, morötter, jordärtskocka, palsternacka, betor
  • spenat, gröna bönor, lök, broccoli
  • stjälkselleri, groddar (groddar även själv)
  • svenska äpplen och tomater (har egna just nu)
  • gurka och zuccini ( i år har jag egna )
De få långdistansprodukter som inhandlas hemma hos oss nu är:
  • avocado
  • citrus
  • paprika
Vad har jag glömt?

5 kommentarer:

  1. Håller med dig men ändå så tänker jag inte så mycket på var det är tillverkat eller jo det gör jag nog när det gäller morötter. Vill gärna ha Svenska sådana men inte alltid ekologiska.
    Ta till vara vill jag också göra men det beror inte på miljön utan att jag växte upp på bondgård och mamma tog alltid hand om allt.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Bra sagt! Jag tror iaf att man alltid kan göra något. Om du inte kan köpa närproducerat, köp ekologiskt. Är ekologiskt för dyrt? Ta då inte och släng hälften av maten du köper! Då spar vi på både miljö och slantar...

    SvaraRadera
  3. Håller med!!! Alla mina ev matrester går till hönsen, inkl matrester från jobbet. Egna ägg och lammkött har ju både du och jag =) Jag brukar köpa mycket älg och rådjur från jägarana. Smarrigt. Kan snart inte äta köpekött..

    SvaraRadera
  4. Peter: ja, förritidens bondmor kunde nog ta hand om det mesta, både för ekonomin skull men också för att det var så man gjorde.

    Fröken Wrede: Ellerhur?! Jag tror inte alltid det är så dyrt med ekologiskt i slutändan. Enligt mig så smakar ekologisk mat mer än manipulerad... men visst, vissa saker är mycket dyrare än det traditionella. Man får välja med omsorg.

    SvaraRadera
  5. Cornelias Cottage: ja här börjar älgjakten snart så jag hoppas på grannens jaktlycka så att jag kan få köpa lite älgkött. Håller med dig, det tar emot att köpa kött från affären....både för att djurhållningen inte är okej men också för att kvalitén är sämre på köpekött.

    Angående eventuella matrester så är det samma här... hönsen blir ju så glada och mår härligt av en salig blandning av matrester.

    SvaraRadera