20 juni 2010

B e s t ä l l n i n g a r !


Idag har jag ägnat åt att göra "beställningar" på nya djur hem till oss. Jag ringde fårbonden och pratade om att jag även i år ville ha lamm från dem. Hon skulle prata med gubben om hur många de kunde avvara till mig. Det var så himla lyckat förra året att jag vill verkligen ha nya lamm. Helst skulle jag gärna ha en egen fårbesättning men då får jag ha dem i källaren ;-). Jag får nog nöja mig med sommar och höst lamm!



Har skickat förfrågningar efter fler kalkoner. Egentligen har jag skickat en undran om kalkonägg. Så att jag kan föda upp egna kalkoner som blir till vintern vuxna och till våren lägger egna ägg. Dessa ägg blir sedan nya kalkoner och de ska bli till mat... hänger ni med? Egenförsörjande på kalkonkött är alltså målet. Vore roligt om jag fick tag på lite olika sorter men det verkar vara svårt att få tag på en sort!

Ser ni förresten hur vackert viltfärgade mina kalkonkycklingar är? Det blev så tydligt härom dagen när de hade rymt(!) och satt på nersågade träd. Det var ingen fara på taket då de verkade helt ointressrade av dra längre bort. Och inte såg jag någon duvhök heller i närheten. Nu har de fått flytta in hönsgården och samsas med hönorna. Den stora buren får två ruvvilliga hönor kvarta i stället, skönt för dem att vara i fred.


Sedan har jag skickat ut förfrågningar om avelsägg på höns också. Behöver komplettera i hönsgården, många hönor börjar bli gamla. Favorit sorten vita Sussex står högt på listan lika så kopparfärgad Maraner. De är båda bra som köttdjur men också för att de lägger bra med goda ägg. Har i våras kläckt fram gula Sussexkycklingar som är himla fina. Nu har jag beställt både vita och gula men en större mängd vita. Hönan på bilden är en vit Sussex.

Har fått napp på Brahmaägg och det blir lite av kuriosa, lite snyggt så där i hönsgården... Brahman blir ganska stor och har ett rovfågelliknande utseende. Hoppas på att de kan hålla duvhöken borta genom sin blotta närvaro! Dock dröjer det länge innan de är vuxna, men till nästa sommar så :-) Dessa ägg ska komma i början av veckan och sedan dröjer det tre veckor innan det blir kycklingar. Håll tummarna så att det blir många söta dunbollar!

5 kommentarer:

  1. Vi fick två Maraner i våras och gillar verkligen den rasen,robusta damer är det. Men var beställer man kalkoner och måste de vara inhängda eller kan man ha dem frigående.

    SvaraRadera
  2. HolzDesign:jo det där med kalkoner är ganska nytt för mig. Första gången förra året och blev hooked. Man kan säkert ha dem frigående om man har en stor gård och inte rädd för att de ska äta upp allt. Jag har mina i en stor "bur"/inhängnad eller i hönsgården... Men de är bra betesdjur och man vill få marken ren.

    Hannele: ja det är mycket spännande...rysligt spännande innan allt klaffar :-)

    SvaraRadera
  3. Jag ska hålla tummarna för dej, och att du inte får mest tuppar som det blev för mej.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  4. Lena; ja när man vill föryngra flocken då är det ju inte optimalt med en massa tuppar utan kanske bättre med hönor. Annars hamnar ju tupparna i frysen och senare på tallriken!

    SvaraRadera