2 juni 2010

Att rådfråga...


Just nu är det lite mycket. Jag är förkyld och pollenallergiker/astmatiker så kroppen är ganska illa tilltygad nu. Sover ganska dåligt på natten och vaknar tidigt med tungt huvud. Arbetar som vanligt även om humöret inte är på topp och är helt slut på kvällarna. Det blir liksom inte så mycket gjort även om det finns massor att göra. Jag försöker läsa mina nya fina böcker men jag somnar med Handboken för husmödrar i mina händer.

Jag kanske skulle rådfråga boken hur jag blir piggare? "Helt enkelt en bättre husmoder"?! Nja vissa saker får man nog allt ta med lite humor för att man inte ska bli så himla arg. T ex hur man ska vara tillsammans med sin make... Lite anna anka varning där :-)

Fläckborttagning är ett stort kapitel och där är jag nu. Jag hinner läsa två tre sidor innan jag somnar. Kanske är boken lite mer som uppslagsbok när man behöver ta bort en fläck av bläck eller så... Lite konstigt är det att försöka läsa den rakt upp och ner. Men roligt är det!

Den tar upp skötsel av hemmet och husmoderns förhållande till sin man, tvätt och rengöring, allmänna regler för bordets dukning och servering, om flyttning, om bostadens uppvärmning, vid förkylning och andra mindre åkommor, kok konstens filosofi, köket och kökssakerna, att begagna kött och fisk, vin och vinförfalskning, garnering och utsmyckning, drycker, om brödbakning, om djurskötsel, angående sällskapslivet, helsoråd, om sjukdomar och matsedlar.

Ja många underrubriker är det och jag har endast kommit till tvätt och rengöring. Förstår ni hur klok jag kommer vara när jag har plöjt hela boken?! När jag bläddrar i de olika styckena och läser lite för att jag är ju så nyfiken så blir jag imponerad. Den tar verkligen upp allt. Men på både gott och ont så behöver man komma ihåg att boken är från 1700 talet.

Nä nu ska jag ut och lufta huvudet och hunden.
På återseende!


4 kommentarer:

  1. Är avundsjuk på din fina handbok. Var har du hittat den?? :)

    Hoppas du blir av med förkylningen snart så du känner dig piggare och orkar njuta av våren och värmen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fru Purjo: det är faktiskt en nyutgåva och beställd från adlibris.

    Tack, jag hoppas också på att jag tillfrisknar snart!

    SvaraRadera
  3. Det ju kul att boken finns i nyutgåva,den måste jag beställa!
    / Siv

    SvaraRadera