11 juni 2011

Baka hemma hos mig? Nääää med middag vore nice!

Läser hos Lotta med bloggen Om jag var din hemmafru (typ en av de matbloggar som är värd att läsas) om en undersökning om vem svenska folket vill bjuda hem för att baka. Förutom att man kan ifrågasätta hela undersökningens kvalité kan man ju ifrågasätta varför man skulle vilja ha hem någon som bakar? Högt upp på listan hamnar Mat-Tina 22 %, Leila Lindholm 21 % och Per Morberg med 17 %.

Näää jag skulle nog vilja hellre att någon kom en hel vecka och gjorde middagar till mig och familjen. Snabba, härligt fräscha vardagsmiddagar! Hur lyxigt som helst! Och plötsligt skulle vi få några nya recept till vardagsångesten... bra tanke. Hur i h-e ska man få vardagsmatlagningen bli rolig, avslappnande och mysig? Är det någon som har mera tid att ge bort till oss med tidsbrist? Och ork... och ....

Ja, kanske man kunde få önska sig en matinspiratör för varje dag i veckan som lagade en bra middag?! Men då väljer jag mina egna favoriter...

Måndag: Renée Voltaire
René jobbar mycket med Raw-food. Jag är ingen expert på ämnet men gillar att äta fräsch mat. Har absolut inget mot att man inte hettar upp maten utan försöker spara på vitaminerna. ;-) Mera grönt till folket!

Tisdag: Anna Bergenström och Fanny Bergenström
Först tänkte jag bjuda in Paolo Roberto. Men varför allsindar då? Kanske för att jag älskar att irritera mig på honom. Han säger saker som får mig att gå i taket på bara en millisekund. Och ändå... Men om jag ska få en fridfull kväll och få inspiration så får han avstå, där med basta. Jag bjuder istället in två intressanta människor som inte syns så mycket i media; Anna och Fanny Bergenström! Jag bjuder in båda, både för maten men också för att få lite tips angående fotografering! Två flugor på smällen! Under valnötsträdet är en favorit som jag hämtar inspiration från om och om igen.

Onsdag: Lotta Lundgren
Lotta är en självklarhet. Efter Landet Brunsås (där jag mötte på henne för första gången) så är hon en av de självklara. Och jag har ju fått hennes underbara bok som heter samma sak som hennes blogg; Om jag var din hemmafru. Lotta får komma på onsdagar då har jag lite mera tid. Jag slutar lite tidigare än andra dagar och kan passa på att prata lite med Lotta om både ditt och datt. Och Lotta du får gärna laga till min kalkon i balklänning! ;-) Eller jag kan tänka mig en lunch också...skit i familjen.

Torsdag: Sanna Ehdin
Sanna Ehdin har länge varit en favorit med boken Sannas mat. Det någonting lite extra med människor som har hittat sin plats i livet med både hälsa och arbete. Skulle säkert få några tips en torsdag kväll med Sanna.

Fredag: Per Morberg Bild lånad från Per Morbergs hemsida.
Ja vad ska man säga om denna karaktär som gör pengar på sitt namn... jo att jag önskar att jag vore lika bildskön och karismatisk som Per och kunde gör lika! :-) Jag är enormt fascinerad av honom som person och skulle verkligen vilja träffa honom över en middag. Frågan är om han kan laga "snabb" mat...? Hur som helst som tror jag han är både underhållande och en skön typ i köket och fredagar kan man dra ut på matlagningen.

Lördag: Ulrika Davidsson och Ola Lauritzson
Ja både Ulrika och Ola är favoriter. Snygga och framgångsrika. Och hälsosamma. Och alldeles underbara.... Vad ska man säg mer? En middag på lördag kväll skulle ju sitta fint! Jag kan duka.

Söndag: Hannu Sarenström
Hannu skriver böcker om både trädgård och mat på ett ganska skönt sätt. Passar min smak. Har hans matböcker dock står inga av hans trädgårdsböcker i bokhyllan än (har lånat på biblan). Men om jag får välja kanske att jag skulle välja en kötträtt idag, Grillad kotlettrad med kryddade bönor! Bilden är från en mässa när Hannu tillagar grönsaker och ekolamm tillsammans med en annan ekokock, Rune Kalf Hansen. Han får ju gärna hänga på Hannu om han inte har något bättre för sig en söndag!

Vad tror ni? Vilke upplevelse det skulle vara va?
En hel vecka med människor som inspirerar!

Vem skulle du bjuda hem?

3 kommentarer:

  1. Ja, vem vill inte ha en fredag tillsammans med Per Morberg. Min absoluta favvo-tv-kock :-D

    SvaraRadera
  2. Vilket skönt inlägg du fick till... =)
    JA... vem skulle jag bjuda *hmm* jo det skulle nog vara Laila i första hand om man skulle tänka på maten samt hon verkar vara så jordnära. Sen skulle jag välja Martin Timell för han skulle kunna hjälpa mig med en hel del grejer, jag skulle behöva en som kan bygga, så vi skulle kunna ha en hel del att prata om under middagen =), tex hur man ansluter ett uterum mot husväggen... så man får det rätt!!

    Nu ska jag duka, dax för midda med familjen <3

    SvaraRadera
  3. Ernst Kirchsteiger och Maja Söderberg från "Majas klimatmat"! Två sköna typer som jag tror jag skulle komma riktigt bra överens med :) Vi skulle laga något närproducerat med säsongens råvaror haha

    SvaraRadera