6 juni 2011

Överlevare






I helgen har jag tagit tag i det som måste tas tag i; nämligen varmbänkarna med alla döda plantor. Jag kokade en massa plantor i måndags genom att stressa iväg till jobbet på morgonen utan att öppna för ventilation i varmbänkarna. :-/ Full sol hela dagen och plantor dog som flugor. Men idag, så har jag faktiskt hittat plantor som överlevde katastrofen!

Flera chilisar hade överlevt då jag hade grävt ner dem ordentligt. Tomater hade överlevt... fyra plantor av aubergin överlevde och så en massa basilika. Skönt att allt inte dog. Nu har jag även sått meloner ( i senaste laget) och squash i varmbänkarna där det plats över. Det betyder att vi kanske trots allt får lite grönsaker i år med.

Det som gick åt var 26 plantor med majs, 10-tal plantor med broccoli, 24 plantor med chili, några gurkplantor, 11 plantor med aubergin, vitkålsplantor, 12 zucciniplantor, 10-tal tomater och sallad. Nu har jag faktiskt flera tomater i tomathuset och flera chilisar på verandan i krukor så jag klarar mig. Men tråkigt med kålen, broccolin och majsen. De andra hinns säkert med....

Med hopp om grönt!

8 kommentarer:

  1. Vilken tur att du hade överlevare i varmbänkarna, tänk när de kunde motstå den här prövningen lär de klara allt! Lycka till med dina odlingar!
    Eija

    SvaraRadera
  2. Känner med dig. Kan förstå om du känner dig minst sagt frustrerad och besviken. Jag brukar bli så vansinnigt sur och arg på mig själv när jag gör misstag som spolierar lång tids arbete...vet att det inte hjälper att bli arg...utan bättre att ta tag och gå vidare... men svårt att låta bli ibland.

    Fint i alla fall att det fanns plantor som överlevde. Och mycket går att så om - direkt i landet. Jag har ännu inte sått broccoli....men tror ändå att jag skall hinna få broccoli innan vintern kommer och annat är sått men ännu inte kommit upp :)

    SvaraRadera
  3. Det var många plantor det, de som överlevde kommer säkert att ge dej en god skörd ;)
    Fast lite förargligt är det allt.

    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  4. Skönt att finna några överlevare:)

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att några överlevde. Jag led verkligen med dig när jag läste vad som hade hänt, det finns ju nästan inget värre än en massa arbete som går åt skogen.

    SvaraRadera
  6. Åh, solen är inte enbart av godo :-) Undrar just om du normalt lyckas med kål - jag tycker det är jättesvårt...

    SvaraRadera
  7. NEJ!!! vad tråkigt =( Men skönt att lite överlevde... men det är f*n-ime inte kul när det händer. Stora kramen i från mig.

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att det fanns överlevare! Hoppas det ordnar sig med resten av grönsakslandet också :)

    SvaraRadera