28 juni 2011

Kompost som täckmaterial

Inspirerad av Börje tänkte jag att jag skulle ta hand om allt i trädgården så som tistlar, nässlor och annat ogräs. Inte för att nässlor är ogräs men på fel ställe... Har ganska mycket att kompostera, både för att jag har inte hunnit hålla efter men också för att jag rensar ur och gör om... Nu hade jag tänkt att göra ogräset till täckmaterial, kompostera direkt i landet a´la Börje!

Dessutom hade jag fått för länge sedan en kompostkvarn av dr K. Jag fick den för att han sa att den var värdelös, han hade ingen användning för den... och jag trodde honom inte. Den har stått och väntat i några år och nu var det dags. Men Dr K hade rätt, den var riktigt jävla värdelös! Efter ett antal minuters svärande och bökande med kvarnen gav jag upp. Det var inte rätt sätt...

Något besviken tog jag fram gräsklipparen och körde sönder en del med den. Bondjäntan fick horn i pannan och blev miljöbov. Inte så himla miljövänligt att köra över all kompostmaterial med en gräsklippare som går på bensin. Inte bra men inte heller dåligt. Men men det blev ändå någerlunda smått. Nu ligger det högar med ogräs och väntar på att bli kompost...eller täckmaterial.

Jag vill verkligen ha en bra kompostkvarn som tuggar sönder allt! Kvistar till ogräs. Jag vill ju ta hand om materialet och göra bra jord. Jag har ju trädgårdskomposter men det tar tid... det här skulle ju gå så mycket fortare och spara utrymme. Och vad ska jag göra med schabraket som skulle föreställa kompostkvarn?

Jag får nog fundera... på... hur jag ska få till det.

5 kommentarer:

  1. Jag blev också väldigt inspirerad och håller som bäst på att läsa hans bok. Den fanns att beställa på hans hemsida, men mycket billigare på alternativ.nu

    Tänker du kompostera nässlor ?? De kör jag till skogs för att de inte ska spridas i trädgården.

    SvaraRadera
  2. Det brukar finnas många kompostkvarnar till salu på blocket till vettiga priser.

    SvaraRadera
  3. Förra året köpte jag en kompostkvarn på blocket för jag ville oxå fixa mitt eget täck-material, håller med dig!!! kompostkvarnar skapar bara svordomar =). Så jag blev oxå miljöbov hihi. Med en bensindriven gräsklippare med upp-samlare blev allt så mycket lättare. speciellt löven... istället för att först samla i hop alla löv och stå i timmar med att trycka ner dom i kompostkvarnen blev det mycket lättare att hacka och samla alla löv med gräsklipparen.

    Min kompostkvarn var bra till att stoppa stockroser, jordärtskockor och solroserna i mjuka delar... inga grenar (så jag har bara användning för den EN dag på höstkanten)

    Har faktiskt tänkt köra min gräsklippare i dag, för jag ska samla gräsklipp i dag =)

    KRAMIS på dig

    SvaraRadera
  4. Malin: jag pillade på hans bok när vi var och hälsade på honom och hans trädgård. Fin :-)
    Vad gäller nässlor så komposterar jag nässlor, dock inte frön eller rot. Dessutom gör jag nässelvatten!

    Nisse: ja men jag vill ju inte köpa en värdelös till...jag har ju redan en skitdålig. Hur ska jag veta vad som är bra?

    Mari: Men varför göra kompostkvarnar som inte fungerar??? Tänk om man hittade en kompostkvarn med gräsklipparens kapacitet?! WOW

    SvaraRadera
  5. Jag har också en kompostkvarn som nästan aldrig används. Tror dock att det mest är kvistar och annat vedartat den passar bäst för.
    Jag har också funderat på det där med nässlor. Markägaren har slått gräset framför ladan och jag skulle gärna vilja ta tillvara på det (tror inte att han kommer att göra det) Men det växer massor med nässlor där och det har skapat en del funderingar. De har ju satt frö. Använder man dem att täcka med lär de väl sprida sig hej vilt, eller?
    Nu har jag i alla fall täckt i trädgårdslandet med massor av löv. Obearbetade. Det får gå som det går. Bara jag slipper rensa ogräs så. Än så länge ser det bra ut :-)

    SvaraRadera