30 juni 2011

Inspiration för blivande meditationsträdgård!





Jag var ju på utflykt några helger sedan med Mari och Anna som var så himla lyckat (bilderna lånade av dessa två). Den andra platsen vi besökte var Teckenbergs trädgård och jag blev frälst. Helt tagen! Det fanns så mycket som talade till mig; växtval, växtkompositioner, former på både växter men framför allt anläggningarna och stengångarna. Gunilla är himla duktig och har verkligen ett öga för färg och form så att det bildar en harmoni.

Som sagt, jag fick mycket inspiration och även lite energi att sätta igång med min meditationsträdgård som jag har planerat sen i våras. Det är mycket jobb men jag tror på idén. Kanske att ni får se före och efterbilder om jag vågar. Platsen som den ska ligga på ser ut som en byggnadsruin för tillfället och är allt annat än lugnt och rogivande.

Jag inhandlade lite plantor också under trädgårdsbesöken som ska få vara i denna del av trädgården; vippvallmo, clematisar, några strutbräken och en julros. Och här om dagen shoppade jag lite på Zetas trädgårdshandel och kom hem med några fler clematisar och funkior/hostor som ska in här tillsammans med annat som man redan kan hitta här hemma. Det gäller ju att ta vara på det som finns, dela och flytta!

Återkommer längre fram med bilder och idag blir det till att arbeta med meditiationsträdgården! Mycket jobb men jag ser fram emot resultatet!


// Bondis


Ps. har någon tips på var man kan hitta "pilstaket" eller "bambustaket" för en billig peng?

3 kommentarer:

  1. KUL att du blev så inspirerad av Gunillas trädgård, tur att jag envisades med att vi skulle åka dit =) (trots att tiden var "slut")
    Pilstaket... hur stort? Bauhaus hade en del att välja på, priserna låg inte super lågt..! men OK.
    Kramis Mari

    SvaraRadera
  2. Pilstaket kan du ju fläta själv :). Det finns säkert någon väggren/vattenbryn som behöver trimmas, fråga markägaren så blir dom säkert glada. Sen sätter man kraftigare grenar som stolpar och börjar väva in de mindre kraftiga.

    SvaraRadera