2 juni 2011

"Ingen målar med linoljefärg mer..."


Det finns en favoritplats i vårat kök och det är gamla träsoffan som vi har "ärvt" från makens mormor. Från första ögonkastet jag såg den var jag förälskad i soffan och för ca 1o år sedan när vi flyttade hit ut på landet fick vi den. Vi hade den i vardagsrummet i många år och nu har den stått i köket och är en klar favorit. I den ligger vi och slappar, äter middag och tittar på tv.

Denna favorit ska flytta med in i nya köket och få en tronplats. Dock ska jag rusta upp soffan så att den mår bra och tjänar oss i många år till. Den har ett ganska slitet uttryck och fult skavd på flera ställen. Vissa möbler blir fint slitna men jag tycker att denna soffa har andra potential. Har tänkt sandpappra juvelen och måla den med linoljefärg. Kanske smycka den med kurbitsmålning... Ni ska få se, det blir en otroligt vacker soffa!

Anyway, idag var jag på en Järniaaffär för att köpa linoljefärgen till soffan. Hör och häpna, försäljaren påstod att ingen målar med linoljefärg mer! Jag blev så paff att jag kom av mig helt och hållet, började prata om trallolja för att olja altandäcket.

Ingen målar med linoljefärg mer... vad menade han med det egentligen? Att de inte säljer linolje färg? Eller att det är ute, inte modernt med linolja? Eller kanske att det finns bättre saker att måla med? Eller kanske att han inte fattade finessen med linolja? Frågorna hopar sig och jag undrar om jag har fel när jag säger att linolja is da shit?! Eller är det snubben på järnia som har fel? Tror på det senaste va?! ;-)


Nä imorgon far Bondjäntan till storstan, till Byggnadsvård à la Gysinge! De har en filialbutik i Stockholm som jag tänker åka till för att handla linoljefärg! Skansen har också linolja men jag har aldrig varit på Gysinge så då får det bli denna butik, en ny upplevelse. Jag har deras katalog, handbok No 9 som är mer som ett uppslagsverk i olika tekniker och vad mad ska använda för produkter om man är intresserad av byggnadsvård än bara en vanlig katalog med produkter. Den är helt underbar och är butiken bara en del av katalogen blir jag nog nöjd.


Visst målas det med linolja, jag är övertygad!


6 kommentarer:

  1. Mycket märkligt! Sålde de inte kokt linolja och pigment heller, så att man kan blanda själv?
    Tidigare låg det en byggnadsvårdsbutik i Skånska Gruvan ute på Djurgården. Där var det trevligt att strosa omkring och titta på färg och annat smått och gott. Nu tror jag att Systrarna Voltaire har restaurang där?
    Hoppas att du hittar vad du söker. :-)

    SvaraRadera
  2. Sådana är de, färghandlare, de ska ju sälja sin Alcro eller Beckers! På färgpunkten sviker jag vår lokala färghandlare - linoljefärg går att beställa smidigt på postorder. Kommer till dörren i ett nafs! Den enda färgen som duger här hos oss och går till allt och då menar jag allt! Lycka till!
    Eija

    SvaraRadera
  3. Vilken soffa ! Förstår att den ska ha en tronplats & jag har bara sett den på bild. Skulle själv vilja ha en, men det där med plats..
    Hoppas det går bra med linoljefärgen. Förr kunde vi handla det hos svärfar i hans färgbutik, nu har vi en annan bra sådan där dom fixar ens önskemål: Wallgårds färg.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  4. Håller med övriga. Linoljefärg är fantastisk, härlig att måla med och åldras med värdighet. Skickar efter min färg för de lokala färghandlarna vill bara sälja skit till mig. "Det går inte måla med linoljefärg" sa dom till mig, "den torkar aldrig". Linoljan är beprövat bra sedan århundraden, det är INTE deras färg.

    SvaraRadera
  5. När jag köpte mitt ställe för 18 år sedan var ett av de första projekten att tillverka en egen flaggstång. Jag såg ut en lång och rak gran på min egen ägandes skogsbacke. Barkade efter alla konstens regler och så skulle sprickorna kittas. Jag rörde till eget kitt av krita och linolja och sedan målade jag med äkta linoljefärg. Visst tog det lång tid för den att torka, men vad gjorde det. I järnaffären ville de sälja en guldig plastkula att ha i toppen, men jag vägrade. De fick beställa hem en kula i mässing.
    Ingen mer är jag vet att det är en mässingskula, att stången är kittad med linolja och krita o att den är målad med linoljefärg. Men det är känslan det handlar om och den gör mej mycket nöjd.
    Stå på er alla linoljefantaster :-)

    SvaraRadera
  6. Din soffa/imerialsäng blir fin målad med linoljefärg som Du köpt på annat håll. Klart att ingen av Järnias kunder målar med linoljefärg mer då de inte för den utmärkta färgen. Färghandlare har stor makt, tur du inte trodde på dem och köpte någon annna färgtyp. Du har kunskapen vilket inte alla har som tror på handlarna. Lycka till!

    SvaraRadera