18 dec. 2010

Där satt den!


Japp, jag kunde inte hålla mig längre. Har gjort listor på vad jag vill odla i sommar och sedan var planen att sätta sig i lugn och ro och titta vilka som har störst utbud av fröer. Jag har ju två favoritfirmor i Sverige, Impecta och Runåbergs fröer. Igår var jag och nosade hos Impecta och idag blev det Runåbergs fröer. Farligt att vara sängliggande :-)

Och vad händer? Jo jag lägger in en stor order hos Runåbergs! Jag var tvungen och nu får ni höra varför: "Vår hemsida är under omarbetning och kommer att stängas mellan den 20:e december 2010 och den 10:e januari 2011. "

Efter den 10:e januari är det ju förseeeeent... jag blev ju tvungen att göra denna beställning nu! Hur skulle det se ut att beställa frön i mitten av januari? Nja... då gör man ju efterbeställningarna på det man har glömt!

Vad blev det då? Jo fyra sorters chili, det betyder att jag kommer ha åtta sorter att odla med start i januari. Nu blev det Alban, Hot lemon, Sarit Gat och Espelette. Nice! Jag beställde även två sorters paprika som jag aldrig har vågat mig på, Ference tender och Yesil tatli.

Sedan blev det en stororder på pumpor och zuccini som Runåbergs är helt outstanding på. Det blev nakenfröpumpa - Lady Godiva och spagettipumpa - vegetable spagetti. Sedan blev det Long Pie, New England Pie, Buttercup, Gold Nugget, Lebandese White Buh, Yellow straight neck, Gold rush och Cocozella. Jag har odlat alla förutom Lady Godiva och Yellow straight neck. Jag är verkligen en sucker för pumpor och zuccinin.... eller är det squash?

Jag slängde till med lite bönor också och mangold som jag är förtjust i. En favorit böna har blivit blomsterbönan White emergo som har vita blommor. Smakar gott också! Är det fler än jag som äter blomsterbönan i Sverige? I England äter man den gärna men jag hör ofta att den används mer som blomster än mat här i Sverige.

Ja där ser ni, det är farligt att bli sängliggande men härligt uppfriskande. Känner mig genast bättre!

Ha det gott!

9 kommentarer:

  1. Åhhhh! Ihhhhh! Ahhhhh! Har du kommit såååå långt du? Nu blir jag helt avis;) Du vet väl att du kan se både Ference Tender, Yellow Straightneck och Lady Godiva på min blogg?
    Ha det bäst,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Madame C: Jo jag vet att de är på din blogg :-) Det var där jag blev inspirerad av Ference Tedern... och Yellow Straightneck. Har ju gått igenom din blogg från topp till tå nu när jag har legat nerbäddad! Mycket bra inspiration!!!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag blir sugen. Måste omedelbums iaf beställa frökataloger.

    SvaraRadera
  4. Åh! Jag byter gärna fröer med dig!! Ska gå igenom min frölåda nu i jul och sen kan jag ju skicka en lista per mejl till dig på sådant jag gärna delar med mig av. En del är eget frö och en del är sådant som blivit över:)
    Kram,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Mamma MImmi: ja det är svårt att låta bli.

    Madame C: härligt! Vad glad jag blir. Vilken spänd väntan...!

    SvaraRadera
  6. Runåbergs är svårt att låta bli...

    SvaraRadera
  7. Vinterns stora nöje! Har med Impecta och Runåbergs som favoriter

    Buttercup squash är bra grejer! Fin smak, lagom storlek och bra lagringsegenskaper. Har fortfarande 2 st som stått i rumstemperatur sen slutet på augusti och visar inga tecken på att bli dåliga!

    SvaraRadera
  8. Har inte alls kommit så långt...så jag får snällt vänta till 10 januari :-)

    SvaraRadera