5 dec. 2010

Helgens pyssel!





I helgen har det pysslat med diverse saker, både måsten men också saker som är bra för måendet. Långpromenaden med hunden blev lite annorlunda då vi fick avbryta den. The doggi skar upp nosen under promenaden så vi fick vända hem igen då nosen blödde. I och för sig tog vi en ny promenad på kvällen i mörkret då nosen hade slutat blöda. Påklädda från topp till tå och smyckade med pannlampa och reflexer gick dottern och jag en timma. Maken tog en tupplur och sonen mös inne sittandes vid datorn...

Det är en hel del snö hemma hos oss så det blir mycket skottning för tillfället. Dock har jag inte skottat hos hönsen som jag brukar... och andra sidan har jag ju stängt till för utevistelse just nu. Det är för kallt med -15 och uppåt... svårt att hålla värmen i hönshuset och hönsen vill inte riktigt ut när det är kallt. Annars brukar de faktiskt gå ut även om det är bara några minus så länge de kan gå in och värma sig. Igår fick de lite extra gott, kokta morötter och kålrot, lite rödbetor och broccoli. Det är så roligt välkomnande med deras kluckande när de spanar in godiset.

Idag har jag laddat med en burk och mjöl samt läst på lite inför kursen. Man vill ju vara en duktig elev :D Eller kanske har jag läst på för att jag överhuvudtaget ska förstå vad vi ska hålla på med. Det har ju inte gått så bra med mina surdegs försök tidigare. Jag har ju inte ens kommit till bakningsdelen utan fastnat vid surdegsprocessen. Nu hoppas jag på Martin med Pain de Martin!





Apropå misslyckande så har jag gjort ett i dag. I och för sig har jag även lyckats... Jag har provat göra senap, två olika sorter och det ena blev mycket lyckat medan det andra gick rakt åt pipsvängen. Hade tänkt att göra både senap som tillbehör till skinka och så vidare men också till geggan för senapssill. Till senapspulversenapen valde jag Hannus recept i boken Vinterkalas. Så himla lyckat och så enkelt. Blev verkligen en fullträff!

Synd bara att det andra försöket med senapsfrön blev pannkaka. För länge sedan när jag jobbade som kallskänka så gjorde vi en grovkorning senap som jag försökte återskapa. Nu är det 18 år sedan och minnet med receptet var blankt. Så jag letade på nätet och hittade något liknande... men jag vet inte vad som blev fel... Funkade helt enkelt inte. Har du något recept som är värt att pröva?

Go fortsättning på denna söndag!

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Sitter också här med mitt mjöl och min glasburk och väntar på att surdegskursen ska starta:)

    Har också misslyckats med ett surdegsbröd i går (vetesur - svårt!) och så lyckades jag med Pain de Martins Enklaste brödet (eller Bröd 1, som han också kallar det). Blev helt perfekt!! Lite upp och lite ner här med, alltså;)

    Ha det fint,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Oj, glömde förresten! Angående bärtankarna i förra inlägget; köp minst två olika sorters amerikanska blåbär, annars blir det inga bär alls. Fast det visste du kanske redan;)
    Tjenix!

    SvaraRadera
  3. Stackars lille vovve! Hoppas han inte gjorde sig allvarligt illa.

    Våra hönor är också inne nu. Som sagt svårt att hålla värmen i hönshuset och vattnet isfritt om luckan är öppen. Men hönorna verkar ta det hela med ro.... :)

    Hoppas det funkar med surdegen denna gång :)

    SvaraRadera