30 dec. 2010

Det kliar grymt mycket i fingrarna...


Hur tidigt är för tidigt?


11 kommentarer:

  1. HAHAHAHA Det är samma här !!

    SvaraRadera
  2. Har själv bläddrat genom Runåbergs frö sortlista idag och kryssat i vilka som vore aktuella. Önskar dig ett gott nytt år/Gela

    SvaraRadera
  3. Du har fått din fröbeställning :-)

    SvaraRadera
  4. Oj, du är då sannerligen i startgroparna! Här i Norrland behöver man väl inte ha så bråttom...eller?
    Eija

    SvaraRadera
  5. Ja jag längtar till att börja så, är verkligen i startgroparna med chilin. Har ju stora planer för den i år...

    SvaraRadera
  6. Jag antar att du syftar på hurvida det är för tidigt att sätta dom :)
    Jag har odlat chili i ett par år nu (har dock gått över till hydrokultur) men mitt tips är faktiskt att sätta dom nu och sen när dom börjar få blomkappslar så plockar du dom innan dom slår ut vilket stimulerar mer blommor att titta fram till du är nöjd med mängden o då slutar du plocka blommor o vattnar med bara rent vatten inget tillskott så kommer du få många fina frukter.. en mer detaljerad guide är denna
    http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26

    som sagt.. enligt mig är det aldrig för tidigt bara man tänker på att den ska blomma ut i rätt tid

    SvaraRadera
  7. Jonas: å tack för tipset! Har faktiskt idag köpt såjord för att sätta igång :-)
    Ska genast kolla länken!

    SvaraRadera
  8. Tänk på att chili vill ha extremt väldrenerad jord, minst 30 procent bör vara sand :).
    Sen nr man sätter tycker jag att det fungerar bäst o fylla krukan med jord/sand, lägga fröna på jorden för att sen täcka med vermiculit. det har funkat bäst för mig.

    SvaraRadera
  9. Jonas: roligt med en ny kontakt... vem är du och varifrån?

    SvaraRadera
  10. Jonas heter jag som sagt :) från Norrköping där jag bor tillsammans med min sambo My (hon som ligger bakom grön handling). En entusiastisk chiliamatör är vad jag är.

    SvaraRadera
  11. Jonas: ja men Grön handling och My känner jag till ;-) Vad roligt att få bli bekant med hennes sambo! Ännu mer roligt att du är en entusiast vad gäller chili! Du är hjärtligt välkommen hit och peppa mig i mitt chiliprojekt.

    SvaraRadera