27 dec. 2010

Project Runeberg och flottyrkokning

Några dagar innan jul pratade jag och lillebror om jag skulle vilja ha riktigt gamla kokböcker. Jag tror nämligen att mycket kunskap försvinner med generationer... särskilt eftersom det också blev populärt med halvfabrikat på 60- och 70-talet. En ny matera med pulversåser och annat smått och gott. Och det har ju faktiskt inte minskat utan tvärtom har matindustrin tävlat om vem som kommer på mer halv- och helfabrikat. Så jag önskar mig gamla kokböcker för att se hur man gjorde förr med både det ena och det andra. Intressant tycker jag.

Då påminde min lillebror mig om Project Runeberg. Hade hört talas om detta tidigare men tappat det helt från minnet. De har internets största samling av gammal nordisk litteratur och arbetar på frivillig grund med att skapa fria elektroniska utgåvor.

Vilken kulturskatt som fanns under näsan på mig! I och för sig vill jag fortfarande ha gamla kokböcker, på riktigt att ha i handen. Är väl lite gammalmodig som vill sitta och bläddra i en sån men men... Hittade Iduns kokbok som har många spännande recept. Annars ska det bli mycket spännande att gå igenom Runebergs katalog och se vilka skatter som finns. Bra tidsfördriv nu när jag ligger nerbäddad och är ynklig. Ja feber och ont i kroppen, snuva och hosta slog till på juldagen.

"Man kokar dem i flottyr."
Trots förkylning var jag på julmiddag jul annandag, treo och halstabletter funkar några timmar. På denna middag serverades urgoda klenäter med smak av citron. Självklart kom det på tal om hur man gör dem och hur man gjorde förr. Den yngre generationen pratar ju om att fritera medan den äldre sade koka i flottyr. Är det skillnad? Anyway så blev det skilda meningar om hur man gjorde förr... och vad är förr? Bondesamhället...?

Förslagen var
  • att man använde fett från gris och kokade i flottyr, både bakverk som klenäter och munkar till fisk och kött. Att man använde grisfettet till det mesta i maten.
  • att man använde fettet från gris till mat och kokosfett till bakverk.

Makens mormor som är 90 år säger att hennes föräldrar använde kokosfett till bakverken... Frågan är hur länge har det funnits kokosfett? Och om det är lokalt eller lika över hela Sverige? Jag som blir otroligt nyfiken börjar ju leta efter information... tittade hemma i husmorshandboken Oumbärlig Rådgifvare för hvarje hem av Fru Laura Grubb samt i Självhushållningsboken av John Seymour och jag hittade inget om just detta ämne. Så då kom jag på att titta i Runeberg...

43. Kokning av flottyr.
2 kg. njurtalg
1 kg. svinister
1/2 lit. vatten
1 rå potatis

BEREDNING: Talgen och istret skäras i tärningar; alla
körtlar och grövre hinnor borttagas noga.
Tärningarna läggas i rikligt med vatten och få ligga 2 dygn, under tiden bytes vattnet 1 gång.

Fettet kramas väl ur och sättes på tillika med 1/2 liter
kallt vatten att koka i en hög järngryta. Första timmen bör locket ligga på grytan, Potatisen skalas, skäres itu och får koka med flottyren, vilken härigenom blir klarare. Flottyren är färdigkokt, när hinnorna ("grevarna"), som omslutit fettet, sjunka till botten och den avgiver en tunn rök med bestämd lukt av flott, Grytan avlyftes och efter 10 min. silas flottyren genom sikt eller grov silduk i en stenkruka och förvaras i kallt rum. Av denna sats blir omkr. 2 kg.

Ja men visst, det fanns information om hur man skulle göra själva flottyren och hur man skulle flottyrkoka men inget om vad... Så frågan kvarstår, hur gjorde man förr? Var det skillnad på bakverk och mat? Några funderingar?

Bilder och recept är lånade från Project Runeberg.

3 kommentarer:

  1. Min mamma sparade grisflott och använde det en gång när hon bakade bullar. Det blev INTE gott. Bullarna hade en bismak av gris.

    SvaraRadera
  2. Tror att grisfettet är till mat och kokosfett till bakverk. Mina föräldrar och mormor sänkte munkarna i kokosfett. Tror att grisfett ger en bismak och passar endast till salta rätter, ej söta.
    Intressanta funderingar du har...
    Eija

    SvaraRadera
  3. Det är så härligt med gamla kokböcker!
    Men ibland låter det lite äckligt... "alla körtlar borttages..."
    Man kan inte sluta imponeras av vilket jobb kvinnorna (jo, för det var väl mest kvinnor) la ner på maten!

    SvaraRadera