4 dec. 2010

Bärodlingar planeras!


Även om snön ligger kall på marken funderar jag på nästa års bärodlingar, eller kanske just därför att snön ligger där den ligger. Jag sitter och skissar på hur trädgårdslandet ska se ut och vad som man kan flytta på till förmån för annat. Självklart ska jag ha det gamla vanliga; zuccinin, sallad, lök, mangold, bönor med mera....

Men jag vill odla bär! Jag är inne på amerikanska blåbär! Tänkte mig några plantor av blåbär, helst 2 eller 3 olika sorter. Vad jag förstått mår de bra av lite surare jord? Tänker "bygga" en avlång låda, variant pallkrage och odla blåbären i en sån. På det viset kan man ha surjord mitt i trädgårdslandet! Det kan väl vara en variant?

Jag har redan björnbär växandes mot en vägg, det går si så där... Det är två sorters björnbär, tror att den ene hette jumbo-nåt...:-D Båda är i alla fall utan taggar och mycket goda. Jag har haft dem i tre år nu, andra året gav de en riklig skörd men förra året (3:e) knappt nåt. Kanske om jag planterar om dem....? Funderar på, kan man ha björnbär som hallonhäck?


Appropå hallon så borde jag köpa in dem igen. Det fanns hallon här på tomten när vi flyttade hit för tio år sedan. De första åren försökte jag verkligen få till det med hallonen som var gamla, sjuka och träliga. Sedan gav jag upp och grävde upp dem. Men visst vore det roligt med "vanliga" hallon. Har ni tips på bra och friska hallon?

Krusbär har jag två små buskar som inte riktigt tar sig. De får jag nog gödsla... men när och med vad? Kan inte så mycket om krusbär... Kanske att de också skulle må bra av upphöjd bädd? I och för sig så har jag inte sett att någon har krusbär med upphöjd bädd... Vad mår krusbär bra av? Tell me!

Jag funderar även på amerikanska tranbär... borde ju gilla samma sorts jord och läge som de amerikanska blåbären? Kan det stämma? Någon som har erfarenhet av dem?

Hade en arbetskamrat som hade Aronia som häck och gjorde alltid god saft på dessa bär. Dock har jag inte kommit annars i kontakt med bären men why not? Kan man göra saft på dem kanske man kan göra god gele och sånt mumsigt ;-)

Och har du några tips angående mina björnbär och krusbär?
Vad har du för bär som du är nöjd med? Vad borde jag odla?

1 kommentar:

  1. Det är så underbart med bär!
    Har du funderat på havtorn? Mina svärföräldrar har ett buskpar och även om bären är rätt jobbiga att plocka, så är de jättegoda och dessutom ska de vara superdupernyttiga. Och väldigt vackra.

    SvaraRadera