31 dec. 2010

Andy and Dave: The Self Sufficent-ish Bible


Inspirerad av Nisse i torpet tänkte jag recensera kort en av mina favoritböcker; The Self Sufficent-ish Bible av tvillingarna Andy och Dave Hamilton. Boken är tjock, full med information och har en modern layout.

Boken är inte enbart för oss bonde-wannebes utan även för stadsmänniskor som vill leva något mer ekologiskt, något mer hållbart och lite mer eftertänksamt. Den tar upp hur man reser, hur man kan återvinna saker, hur man ändrar livsstil och min favorit; vad och hur man kan odla för att bli självförsörjande. Man behöver inte bo på landet och ha stora utrymmen enligt dem utan man kan odla ändå, på höjden i krukor. :-) De ser möjligheter istället för problem med att förändra sin livstil och leva lite mer jordnära.

Boken är uppdelad i några huvudkapitel; Home, Outdoors, Food och Lifestyle. Under varje huvudkapitel hittar man rubriker som vägleder till det man vill läsa om. Alla fyra teman är intressanta genom att de beskriver från sin erfarenhet och sina tankar om hur man vill "maxa" sitt leverne.

Själv ska jag "plugga" igenom Making Beer, Wine & Cider till sommaren. Är inne på att göra fläderblomscider... tror att det skulle bli gott. Ser fram emot 2011!

Gott Nytt!

3 kommentarer:

  1. Intressant bok!

    På tal om flädercider så hittade jag en flaska flädersaft längst in i kylen igår! När jag öppnade korken så small det som ett bösseskott och när jag hällde upp det i ett glas skummade det som champagne! Det hade börjat spontanjäsa smakade ljuvligt men en aning brödigt av vildjästen!

    Gott nytt år!

    //Nils

    SvaraRadera
  2. Hannele: Tack! Gott nytt till dig också!

    Nils: Ja det är en intressant bok som kommer fram då och då, jag blir inte mätt på den. Alltid finns det nåt att läsa om i takt med nya intresseområden.

    Vad spännande med ditt fynd av "fläderchampagnen" i kylen. Låter som man kan lära sig något av det? Själv fryser jag in flädersaften här hemma i frysaskar allt som oftast. Vi får se hur det blir i år med flädern.

    SvaraRadera