19 dec. 2010

Bygger en ny tradition?


Har varit på Skansens julmarknad igen, söndagen innan julafton! Känns nästan som att detta skulle kunna vara en blivande tradition. Har ju inte varit mycket för julmarknader eller jul för den delen men kanske håller det på att förändras?!

Är inne i någon form av en ny period och då menar jag inte bara julmarknader utan om vad jag ska bli när jag blir stor. Tänker mycket på olika hantverk och konst, bläddrar i kurskataloger för att se vad jag skulle kunna testa på. I och med det blev det än mer häftigt med Skansens julmarknad då de har många duktiga hantverkare som visar hur man gjorde "förr". Hos silversmeden stod jag en bra stund och bara beundrade alltifrån verktygen till miljön.


I krukmakeriet hittade jag mycket som jag hade kunnat ta hem, till exempel denna bruna skål med pip som den kallades. Väldigt lik en spillkum enligt min mening. Den hamnar självklart på önskelistan! Tyvärr tror jag att dreja är alldeles för svårt för mig, även med övning. Tror att man behöver ton av tålamod och en rejäl slänga envishet... envis är jag kanske men det brister i tålamodet.

Vi besökte även glasmästeriet. Härligt att se glasskulpturer bli till på riktigt, vilken konstform. Inte heller något för mig men jag blir grymt imponerad. Glasaffären skippade vi då det var enormt mycket folk som trängdes där inne. Säkert många julklappsköp på gång.


Men visst handlade vi också lite. Vi slog till med lättrökt och halstrat älgkött i tunnbrödstrut till lunch. De kan verkligen göra pengar av lite ;-) Struten var fylld med pressad potatis och toppad med älgkött. Gott men väldigt lite kött jämförelsevis mot potatisen... Dock var hela höjdpunkten särskrivningarna på matsedeln, kanske var det med flit eller så var det inte med flit. Who knows?

Vi köpte faktiskt också saffransglögg och jaktglögg i dryckesväg samt vildsvinskorv och en annan viltkorv att ta hem. Mycket gott till julbordet med andra ord. Smakade på saffransglöggen på plats och det var smarrigt. Som att dricka lussebullar :-)


Anledningen till Skansen överhuvudtaget är ju lillebrors medverkande förra året. Meningen var att han skulle brygga öl i år igen men se vädret ville något annat. Han lämnade aldrig hemstaden och vi fick besöka Skansen utan honom. Denne man, Jonas stod tappert och gjorde lättöl utan lillebror. De ingår i SHBF, svenska hembryggarföreningen. Smakade men eftersom jag inte gillar öl så ska ni slippa höra vad jag tyckte, maken däremot tyckte det var gott!


Det fanns verkligen mycket att titta på i hantverksväg, lapptekniker, samebroderier, smycken, skinngrejer och annat smått och gott. Galet härliga matprodukter och inläggningar, så där så det vattnas i munnen bara man tänker på det. Alla utställare och personal i fina yllekläder från förr i tiden och så denna kvinna på bild. En besökare med den allra finaste kappan jag någonsin har skådat. Jag blev helt förälskad! Gissar att den är i medeltidastuk men har inte någon större kunskap om det. Kanske fru Purjo har mer koll?! Anyway, så var den alldeles underbar.

Som ni kan se på bilden så snöade det ordentligt, så det kanske var bra att lillebror stannade hemma i alla fall. På vägen hem i bilden så hördes det i bilradion tatataaa på E4 i norrgående riktning... på ... och på.... om och om igen. Väl hemma så tog jag en smörgås och sen på med kläderna igen. The doggi behövde en sväng om även om jag hade fått mitt. Nu sitter jag lite smått utslagen i soffan och jäser. Det får man väl efter några timmar på Skansen och en hundpromenad i snöstorm?!

En bra dag att avsluta med lite glögg och pepparkakor kanske?
(Vem försöker jag lura, är ju hur jul-biten som helst)


4 kommentarer:

  1. Kappan verkar helt klart medeltidsinspirerad i sin modell :-)

    SvaraRadera
  2. Underbar kappa !!
    Jag har också djupa funderingar över vad jag ska bli när jag blir stor *suckar* Hur ska man kunna veta, och våga.
    Malin

    SvaraRadera
  3. Hallå hallå! Vi var ju oxå på julmarknaden förra helgen, då Irma var där och sjöng i 20-tals lussetåget. Känner precis som dig, att jag blev glatt överraskad och gärna skulle komma tillbaka! Inte bara kommers (även om vissa saker var dyra för liten mängd..) utan väldigt mkt känsla av jul och svunna tider. Härligt!
    Funderar ju oxå väldigt mkt över vad jag ska bli när jag blir stor.... Förnuft och känsla vill inte komma överens... Åsså ska ju modet till!
    /Marie

    SvaraRadera
  4. Men alltså, det känns som julmarknaderna blir allt bättre ju längre ner man kommer i landet... Fusk!

    SvaraRadera