29 dec. 2010

Försöker få ordning...


Har börjat sortera bland mina frön och försöker skapa en såtabell. Perfekt pyssel när man inte är helt tipp topp utan behöver vila mellan varven.

Jag förvarar mina frön i en stor trälåda och måste vara ärlig så har jag inte så bra koll. Jag är ivrig och förodlar gärna men ofta glömmer jag bort något. Och sedan när hittar påsen är det i det senaste laget.... eller så har jag inget utrymme kvar....

Så min plan är följande, sortera alla frön, göra såtabell på allt som ska odlas och fördela utrymmet i såbänken. På detta sätt ser jag ju också lätt vad som behöver köpas in och vad jag har gott om. I min tanke så ska jag sedan planera vecka för vecka vad som ska sås. Det måste väl vara möjligt, eller hur? Du har säkert full koll ?!

Hur gör du?

2 kommentarer:

  1. Jag skriver någon kladdig lista på när olika grönsaker skall sås och jag gör även en skiss på var de skall sås i grönsakslandet. Inget avvanserad....blir däremot inspirerad av din tabell :-)

    Jag förvarar mina fröer i pärmar. Jag har stoppat in fröpåsarna i plastfickor som egentligen är avsedd för fotografier - fyra per sida. Överskådligt och lätthittat.

    SvaraRadera
  2. Fru Purjo: ja nu är tabellen omgjord flera gånger och jag tror äntligen att jag har lite bättre koll än tidigare. Tabellen blev tillslut månadsvis och det känns bra.
    Angående skisser, ja vad ska jag säga, jag skissar och skissar, fram och tillbaka, drömmer och skapar. Kanske det allra bästa med odlingarna, det jag gör innan jag odlar ;-)!

    SvaraRadera