22 dec. 2010

Packade ägg?


Nu behöver jag hjälp! Har fått höra något helt galet (enligt min mening) men kanske finns det någon sanning i detta och det är det jag behöver hjälp med att utröna! Ska försöka hålla god ton så att ingen blir förnärmad ;-)

Påståendet är följande:
Att man packar ägg med den smala delen neråt för att undvika salmonella. Alltså att äggulan inte ska komma i kontakt med skalet.


Själv har jag inte hört något om detta tidigare... jag hämtar äggen i korg så de ligger hullerombuller till en början. Sedan lägger jag dem ibland i äggkartonger och ibland i en burk. Har aldrig funderat på att lägga dem upp och ner... Tror inte att våra höns är smittade med salmonella men kan ju inte vara säker för jag har inte tagit prover. Men vi är inte sjuka...

Har inte köpt ägg på länge så jag vet inte hur äggen ligger i kartong i affären. Men jag skulle gissar på att de ligger med toppen uppåt? Dessutom kollas väl äggproducenternas utrymmen och deras höns kontinuerligt? Inte säljs det väl salmonellaägg i Sverige? Och inte kan man väl undvika salmonella genom att ha äggen upp och ner....???

Har ni hört talas om detta med toppen ner för att undvika salmonella?

9 kommentarer:

  1. Jag förvarar med toppen ned, men det är pga att jag läst att hållbarheten blir längre. Har inte hört något om salmonella.
    I affären packas de med toppen upp. Såg jag när jag köpte ägg nyssens. Intressant inlägg !
    Malin

    SvaraRadera
  2. Maken kommer precis från affären, påstår att han har tittat i äggkartonger (ICA:s) och toppen låg nedåtvänd!

    ?

    SvaraRadera
  3. Jag har som Malin bara hört om toppen nedåt för ökad hållbarhet, inget annat...

    Får jag vara nyfiken och fråga i vilket sammanhang du hörde påståendet om salmonella?

    SvaraRadera
  4. på 1970 talet sa min svärmor då, att man ska packa de smala delarna neråt, då höll "snöret" fast bättre och äggen höll sej längre..

    SvaraRadera
  5. alltså den trubbiga sidan uppåt, med luftbubblan. När vi kokar ägg i äggkokaren (varje morgon!), gör vi litet hål i luftbubblan, då går inte ägget sönder.

    SvaraRadera
  6. Vad man lär sig saker!
    Går genast och vänder på äggen i kylskåpet.

    SvaraRadera
  7. Har också hört att spetsen skall vara neråt för att öka hållbarhetens ...inget om samonella.

    SvaraRadera
  8. Linda: Jag funderar varför skulle toppen ner öka hållbarheten? Är det så kallad "gammal" kunskap från bondesamhället kanske? Jag har hört talas om det förr men har aldrig förstått varför...

    Varifrån jag hörde om salmonella och tippen ner? Jo från maken som i sin tur hade fått höra det på jobbet. En debatt startade även där om detta...


    Hannele: okej från 70-talet... jag skulle gissa på att man kan söka längre bort och hitta samma information.
    En äggkokare skulle jag behöva, himla praktiskt verkar det som.

    Karin: mina ägg är upp och ner :-)

    Fru Purjo: inget om salmonella? Nä då fastslår vi att det är ren trams!

    SvaraRadera