8 jan. 2013

Billig och god lunch!


Jag fick ett mail med en undran om jag kunde berätta vad jag tyckte var billig och god mat så här efter julhelgen när det är ont om pengar i plånboken. Ja men vad passar väl bättre än att jag tar dagens lunch?!

För det första; matlåda till lunchen - ej köpa mat på restaurang! Och även om middagen inte räckte till matlåda för det gör den inte alltid så kan man  g ö r a  matlåda med ganska enkla metoder.

Dagens lunch blev scrambled eggs med skinka, keso, krasse och en morot. Äggen stekte jag ganska hårt med skinkan. Och skinkan är billig eftersom jag har köpt skivspill (!) som duger gott och väl till matlagning. Självklart kommer mina ägg från mina höns men även om man inte har egna hönor så är ägg relativt billig föda med tanke på mättnad. Och då tänker jag INTE på burhönsägg utan ägg med lite mera kvalité och där hönorna har haft det bra. Välj rätt!

Morötterna är inte dyra så här års och grodda kan alla vare sig man bor i hydda eller koja! Jag brukar grodda mungobönor för de har en så god nötaktig smak. Deras groddar kan man äta som tillbehör till maten men man kan också ta en liten näve när man är sugen på nåt gott. Dessutom sprudlar de av vitaminer! Så jo, man kan komma undan ganska billigt och få i sig bra mat.

Nä nu ska jag göra en kopp kaffe. Och där snålar jag inte in endaste krona! Det ska vara det bästa, både i smak och kvalité men också för de som arbetar med kaffet för att jag ska kunna unna mig en god kopp kaffe efter maten.

Vad äter du när det ska sparas?

1 kommentar:

  1. Låter som en riktigt härlig lunch!
    För övrigt så delar jag din åsikt att man ska välja rätt både ägg och kaffe - för att ge dem som producerar produkten ett bättre liv

    SvaraRadera