5 jan. 2013

Tomatbok?


Jag behöver lite hjälp och hoppas på era kloka tankar! Jag har en idé om en födelsedagspresent till en person som betyder ganska mycket för mig. Denna person har dock allt man kan tänka sig... utom en tomatbok! Jag tänker mig en tomatbok som en dagbok eller liknande. Ni vet, det finns vinböcker som man ska anteckna viner man får och hur de smakar... en sån men med tomater! Till denna present så har jag plockat ihop tio olika sorters tomatfrön (och det är ju ett mindre problem ;-).

Anyway, jag har köpt en lite finare anteckningsbok som jag tänker förvandla till en tomatbok. Jag tänkte att jag börjar skriva om de tomater som är med i presenten och sen får personen i fråga fylla i resten. Och nu till det jag behöver hjälp med; vad ska stå i denna tomatbok? Vad ska man anteckna om sina tomater? Jag tror att det kan vara en massa hjälpfrågor, men vilka?

Tack på förhand!

3 kommentarer:

  1. Ja tack - en till mig också!
    Behöver veta sådd när-var-hur, omplantering, i vad, placering, höjd, typ/storlek av tomaterna (foton bredvid tändsticksask typ), hög-låg-busk, tjuvas eller ej, skötsel, ohyra, ute/inne - och skörd när, smak, recept - ja allt! Systematiskt!
    Men det där har du väl tänkt ut själv...?
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé!
    Vet inte om jag kan komma på nått att tillägga..tror Kerstin i kommentaren ovan fått med det mesta :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det skulle vara roligt med en "testsida" för varje tomat. En tabell där man fyller i namnet på tre-fem personer och så vilket smakvitsord de gett tomaten på en skala till fem. Vill man så kan man ju skriva lite roliga vitsord typ "Godare än godis", "Fy f-n" ...

    SvaraRadera