3 jan. 2013

Planering av plommonlunden pågår, stil Anna Vattenkannas lilla skogslund!


Min blivande plommonlund är på några fjuttiga kvadratmeter, typ 40 kvadrat gissar jag på. Fyra plommonträd är köpta och planterade sent i höstas och nu behövs det en plan för undervegetationen. På vänser sida står huset och på höger sida finns ett dike. I mitten en brunn och längst fram ser en av hönsgårdarna. Bilden är tagen innan plommonträden planterades... Jag har funderat och skissat fram och tillbaka, tyvärr så är alla mina planer ganska kostsamma. Och det går inte för sig nu när vi bygger om köket. Det kostar att bygga om....

Så det får bli plan B och så får jag komma ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Det betyder att jag har beställt frön till lite olika perenner och kommer så dem nu med förhoppning om att de kanske är fina plantor och blommar nästa år... för några hundralappar istället för tusentals kronor. Till sommaren får jag komplettera med några enstaka plantor som fyller ut lite snyggt. Jag har även några gamla vanliga mörkröda alunrot som inte riktigt har hittat sin plats och de får flytta till plommonlunden och ni ska se att de kommer passa in där ;-)


Först och främst ligger planen kvar att härma Anna Vattenkannas stig och skogslund. Den är ju så vacker, jag hoppas verkligen jag kan få till samma känsla. Det gäller att tänka på hela året, eller i alla fall vår till höst så att det blir rätt med blomning och så vidare. Jag är ju ganska långt ifrån Annas skogslund kan man se men jag tror inte att det är omöjligt med lite jobb.


Bilderna är från Impecta. 

Jag har tänkt mig brunt, svart, rosa, vinrött och vitt i plommonlunden och har beställt följande fröer; Svärdtåg, Hybridjulros, Brunnäva, Skär Spetsmössa. Läser man på om några av dessa sorter står det att det kan ta upp 16 månader innan de gror... tålamod är en dygd! Ha ha ha... Och tillsammans med alla dessa vackra blomster ska alunroten bo. Eller hur?!


 Bilderna är från Impecta. 


Det mörka röda, svarta och bruna ska jag blanda upp med vitt och grönt ;-) Ramslök och vit japansk viva, några silverblå-gröna, hostor och sen vårens underbara vitsippor hör väl till en lund?! Jag förstår att det inte räcker att flytta på alunroten för att fylla upp lunden så några plantor kommer jag nog att investera i.

Bild från Odla.nu

Jag tror kanske att några svarta penseer i grupp lite här och där kan öka mystiken några grader... Och kanske om jag hittar några plantor brunnäva med fina blad, sånadära gröna med brunt som på bilden. Kanske finns det fler sorter men den här heter Samobor. Några sådana nävor skulle jag kunna köpa och om jag har tur, dela på plantorna för att dryga ut kassan. En kornellbuske med röda stjälkar vore väl också fint? Såg ett reportage i AoT om olika sorter... väcker ha-begäret!


Sen har jag faktiskt en magnolia, eller egentligen två men en av dem ska få bo i lunden tillsammans med de andra.... En prinsessa blanda alla juveler ;-) Kanske har jag annat också som får flytta på sig... vi får se när vi väl är där. Att dela sina plantor är ju ett smart sätt att föröka men tyvärr har jag ingen stor och fin blomsterträdgård att plocka ifrån.

Vad tror ni om det hela?

13 kommentarer:

  1. Oh, vännen, det kommer att bli så vackert. Tänk sån stor yta du har att jobba med - grattis!

    En växt som är toppen och en bra marktäckare är myskmadra, jag tror att du hade tyckt om den. Sprider sig bra och är lätt att dela.

    Jag kan hjälpa dig med fröer till brunnäva om du vill. Jag har inga nu utan samlar in under sommaren och så strösslar du ut dem till hösten. Bra med dessa är att de gror lätt!

    Lycka till med din plommonlund!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst kommer det att bli bra, jag har ju den bästa bilden att apa efter!

      Och jag tar tacksam emot frön!!! Alltid! ;-)

      Radera
  2. Oj, så fint det kommer att bli! Helt fantastiskt! Önskar att jag hade en yta så jag kunde göra en lund...nu får det nog bli en slänt som får en lundig känsla :-) Men, växthus först!

    Till hösten tror jag att du kan köpa flera av plantorna som näva och spetsmössa billigt för att fylla ut lite, och brunnävan verkar gro lätt och villigt... i alla fall i min rabatt :-) Så roligt det ska bli att följa det här projektet.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju inte så stort men ett område som oftast bara samlar skräp och det vill jag slippa. Och då passar väl en lund?!

      Ja, höstrean är smart att handla på. Det gjorde jag i höstas till min "salviaflod".

      Radera
  3. Det kommer bli alldeles toppen! :) Gillar verkligen de färger du har valt ut. Och att ha Annas härliga lund som en förebild - då går det liksom inte att misslyckas. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Vilket spännande projekt!
    Ser verkligen fram mot att se hur det fortskrider:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det tar ju lite tid... vi är ju bara i januari men man måste börja i tid om det ska bli nåt!

      Radera
  5. Spännande med dina planer!
    Angående planer, när har ni lust att ta er förbi här?
    Kanske någon helg framöver... maila mig om du har kvar min adress eller skriv på min blogg.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det kommer att bli jättefint. Annas trädgård är nämligen en av de finaste jag varit i. Lycka till med projektet.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå har du varit Annas trädgård?! Ligger högt på min önskelista!!!

      Kram

      Radera