13 jan. 2013

Kylskåpsrens blev bl a. rödkålssallad!




 Har hunnit med lite kylskåpsrens idag. Hemma hos oss ser vi det som en utmaning med kylskåpsrens, för vi försöker ta tillvara på det vi vill rensa ut. Nja, inte om det är mögel eller har härsknat. Rödkålen var inte dålig men inte heller så himla fräsch. Den var lite mjuk och seg så den hamnade på utmaningslistan!

Rödkålssallad

Grundrecept:
1 kg rödkål
1 msk salt
1 stor rödlök
1 dl rapsolja
2 msk ättiksprit (12%)
1 krm kryddpeppar
1 msk socker

Det blev bland annat en rödkålssallad som jag lärde mig att göra för länge sen men har inte gjort på ett tag. Den är ett bra alternativ till mjölksyrejäst då den blir fortare färdig. Jag river rödkålen grovt och kramar den med salt i fem minuter så den blir mjuk och lite vattnig. Kokar en rödlök i rapsolja så att den blir mjuk och häller detta på rödkålen. Smaksätter med ättika, salt och peppar. Eventuellt socker men det har jag skippat idag. Sen knådar jag den då och då under kvällen innan jag häller upp i burkar och ställer in i kylen. Den kan hålla i flera veckor om man behandlar den försiktigt. Kan ätas efter 4-5 dagar.



Och så blev det ju mer kylskåpsrens ;-) Jag tog hälften av rödkålen för mjölksyrejäsning. Och så blev vitkålen offer för pizzasallad som blir färdig till i morgon, den snabbaste av dem alla. Ja, inga fina bakterikulturer men god och nyttig ändå. Bra säsongsmat som fyller ut vardagsmaten.


Äggmuffins

Och så blev det många äggmuffins. Ja ni vet ju varför, jag har gott om ägg så klart! Men inte bara därför... jag hade faktiskt också många ostslattar liggandes i kylen som ingen i familjen vill äta. Så det blev till att riva ost och det blev ost till mina äggmuffins men också till framtiden i fryspåsar.

Grundrecept:
10 ägg
1 dl grädde
2 dl ost
salt o peppar
175-200 grader i ca 20 minuter

Jag gjorde några muffins med salami och rosmari samt några naturella. Men jag lyxade till dem med lite parmesan också. Det är riktigt gott och perfekt mellanmål!

Är nöjd med dagen, har hunnit med många ting och nu är det nog dags att snart krypa till kojs. 
Ha det gott vänner!




3 kommentarer:

  1. Nam nam, ska prova såna muffins, det lät gott...oj det var ju länge sen jag åt nu kände jag ;-) Bäst att krypa ner i bingen. Ha en fin vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Tack för rödkålstipset, passar ypperligt till mitt ½ kylskåpshuvud! Jag har varit lite trött på vitkålssallad så nu har jag grovstrimmlat den och sen stekt den lite hastigt och så i med en liten gräddskvätt och sen får det mjukna i pannan = gott till det mesta.
    Ha en bra start på veckan.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tack för recepten och att du påminner om vad man kan göra av rester som tar plats i kylskåpet.
    Trevlig helg/ Luna

    SvaraRadera