8 jan. 2013

"Om groddning ej inträffat inom en månad placeras sådden i kylskåp."






"Om groddning ej inträffat inom en månad placeras sådden i kylskåp." Eller inte. De åker ut direkt för jag har inte plats för perenner inne. Men så står det på fröpåsarna. Det får bli en så kallad vintersådd för dem. Jag hoppas verkligen att det fungerar med vintersådd för perennerna som ska vara till plommonlunden. Jag har läst på Fröboken och lite här och där på internet om vintersådd och nu har jag laddat till tusan.

Varje år tänker jag att jag ska göra rent alla krukor innan vintern... och ställa dem så att det är bara att plocka fram dem och så. Hur gick det i år då? Jo jag fick bända loss dem från is och snö (!) och sen diska dem. Varje år samma sak... att jag inte lär mig?! Anyway, efter diskade krukor var det dags för sådd. Halva lådan med blomjord och överst ett lager med såjord, vattna och så.

Nu ska de få vara inne i ett dygn och sen ska de ut och frysa!

Följande har blivit sådda idag:
  • Daggfunkia Elegans Hosta Sleboldiana 30 frön
  • Japansk Viva Postfords White Primula Japonica 150 frön
  • Ramslök Allium ursinum 60 frön
  • Akleja blå Aquilegia vulgaris 200 frön (ej till plommonlunden)
  • Svärdtåg Juncus ensifloius 400 frön
  • Brunnäva Geranium phaeum 12 frön (vill ha fler!)
  • Skär spetsmössa Tiarella wherryi 100 frön
  • Hybridjulros Helleborus orientalis 60 frön


Håll tummarna nu så att det blir en massa bebisplantor!

9 kommentarer:

  1. Jag funderade just om det var dags att så aklejorna...får alltså göra det till helgen. Själv har jag sått alla paprikor och chilisar idag. Vad spännande med alla perenner du sått!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vintersådd gillar jag! Förutom att texten brukar bli oläslig så ofta vet jag inte riktigt vad som tittar upp - men vid det laget är jag så glad att något tittar upp överhuvudtaget så det spelar ingen roll!
    Lycka till med dina fröer.

    SvaraRadera
  3. Så spännande! Jag håller alla tummar och tår.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Oj så spännande! Jag försöker hålla mig lite till av praktiska skäl.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj, så duktig du är! Brunnävan kommer du nog att få mer än tillräckligt av om du lyckas med groningen, den frösår sig ordentligt.

    Tänk på att japanska vivor är surjordsväxter.

    Kram

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
  6. Det är väl knappast särskilt många som har plats över i sitt kylskåp för en massa sådder i flera veckor. Hoppas att det går bra att ställa dem ute direkt! I så fall skulle jag också kunna prova att så.
    Men chili- och tomatplantorna står väl inne under vintern?

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Håller tummarna att du fått fina frön, då kommer det garanterat att gro till våren, för du har gjort alldeles rätt :-) Ramslöken brukar vara svår att få grobart frö till, har försökt många gånger, förmodligen bör fröna vara färska (ej torkas först) när man sår dem, vilket även gäller för julrosen. En del som stratifierar i kylskåpet lägger ju fröna mellan fuktiga papper eller liknande i små uppmärkta plastpåsar och kollar dem hela tiden och stoppar dem i jord när de börjar gro. Fast jag kör ute-principen, tycker inte om att behöva springa och kolla stup i kvarten. Good luck !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Hej du
    jag stoppade en del perennfrön i påsar med fuktig perkulit i kylskåpet förra året. De grodde helt förträffligt. Jag satte ut en del jordsådder i snön och de grodde också... Slutsats - det var smidigt med de i kylskåpet för de tog ingen plats... och de fick stanna tills något hände. Smidigt för en snurrhöna som jag. Men de i krukor var också smidiga...kunde glömma dom helt tills jag fick syn på dom igen...
    Som Lisa skriver - Ramslöken måste nästan vara helt färska frön. Jag har försökt med alla varianter av sådder tidigare i flera år och ruggigt nära noll i resultat. Så flyttade jag till ramslökens förlovade land och kan släppa just de där fröna. När det blir vår skickar jag dig en tuva men nygrodda ramslöksplantor. De finns i miljonersmiljarder och är ett garanterat sätt att få in ramslöken i din odling. Sedan får du låta blommorna stå och släppa sina frön och plopp så har du snart ett ogräsliknande ramslöksfält att frossa av.
    Jag tycker att vi bestämmer så, eller?
    De andra kommer säkert bli till ett (om än litet) hav i din plommonlund redan i år... Lycka till!
    Kram Malin

    SvaraRadera