1 jan. 2013

Rensa och sortera bland fröer? I wish! Nä, tyvärr har någon hunnit före mig.


Jag är djurvän. Japp, det är säkert. MEN jag gillar INTE att man gnager sönder mina fröpåsar och äter upp innehållet. Nästan varenda en av alla fröpåsar var tomma. Uppätna. Och jag hade fröpåsar för tusenlappar... nu kanske man undrar varför i all sin dar har hon så mycket frön...?

Jo planen för 2012 var att öka grönsaksodlingen så att vi skulle faktiskt bli helt självförsörjande med undantag för en och annan köpegrönsak under vintern. Kanske lite blaskig sallad och hitflugna paprikor i undantagsfall. Målen för grönsaksåret 2012 var bra och vissa är genomförda medan andra inte.
  • Att planera för inköp av frön till rotfrukter och andra "vintergrönsaker". Jag bläddrar för fullt i frökataloger och försöker tänka på behovet vi har och hur mycket vi kan ta hand om hur. Nyheter i år blir att satsa på olika kålsorter. Beställda men de blev inte sådda.
  • Att utöka inköp av grönsaksfrön i allmänhet. Mycket vill ha mer. Beställda men de blev inte sådda.
  • Lära mig mer om ekologisk odling angående hur man får lyckat resultat med kål! Eftersom jag samplanterar mycket och planerar även i år för det vill jag inte ha halva grönsakslandet täckt med fiberdukar... Hur lyckas man då? Hm, det blev inte av..tror jag.
  • Jag ska flytta på varmbänkarna och utöka odlandet med flera odlingslådor. Klart!
  • Köpa in fler bärbuskar och plantor. Röda vinbär, krusbär, röda och gula hallon... vita smultron och jordgubbar. Jag köpte 2 röda vinbär och 5 plantor av gula hallon.
  • Lära mig att mjölksyrejäsa grönsaker för att kunna förvara grönsaker på flera sätt. Och det är väl så nyttigt! Köpte mig en bok om mjölksyrejäsning som jag blev mycket glad över. Tyvärr ska man inte äta så mycket mjölksyrejäst när man äter blodförtunnande mediciner så det blev inte så mycket gjort. Och dessutom brist på grönsaker...
  • Lära mig att göra t ex cider. Har typ ca 16 liter äppelmust i frysen som jag måste göra något med... frågan om man kan göra något mer än cider (dricker väldigt lite alkohol) ? Nja, asså jag har överlåtit lillebror att göra cider åt mig. Men snart ska jag lära mig...
  • Vill ha ett nytt tomathus/hönshus men det här hamnar nog mer på önskelistan än to do. A BIG YES! Jo, det blev ett Glädjehus 2012!!! Inte i mina vildaste drömmar trodde jag att maken skulle gå med på det... men jo då. Han till och med byggde det åt mig. Vilken man?! Glädjehuset står där i min trädgård!
  • Ett litet paprikahus att odla paprika och chili i :-). Men om jag "får" ett nytt tomathus/hönshus behövs inget nytt paprikahus utan då får nuvarande tomathus bli paprikahus. Ja, inte behöver jag nåt mer...

Och där kom en utvärdering på köpet. Anyway, så kan jag konstatera att jag måste förvara frön någon annanstans eller i tätslutande burk... Det här är surt! J-ligt surt! Jag hade kunnat ha roligare för pengarna än att låta mössen äta upp alla frön. Ja, denna händelse får nog tillhöra mitt 2012 som ändå inte blev som jag ville. Nu ser jag framåt...!

Jag har ju beställt en massa tomatfröer men inte så mycket chili eftersom jag trodde att jag hade en massa frön kvar. Några få påsar som var av plast lyckades de inte äta upp fröna i så kanske tre-fyra sorter chili är räddade.

Så jag tänker, allra ödmjukast; att jag kommer troligen få tomatfrön över från mina beställningar som jag gjorde i feberyran... kanske att någon behöver tomatfrön kan tänka sig att byta med mig så att jag får lite chilisar? Säg bara till... Snart kommer det en tomatlista så ni kan se vad jag har.

För övrigt blir det till att köpa in alla andra fröer till köksträdgården för 2013. Tyvärr hade jag ju ett stort lager från 2012. Och andra sidan, nu behöver jag inte använda fröer som jag redan har och borde göra slut på utan kan välja nya sorter :-)

Peace!

7 kommentarer:

  1. Tänk att man måste fajtas med djur både inne och ute när det kommer till trädgård. Snopet!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det där har hänt mig också, för ett par år sedan. Mössen hade ätit sig mätta (?) på mina fröpåsar med innehåll. Inte kul. Jag hade inte så mycket fröer som du verkar haft men ändå...
    Nu har jag fröerna i ett skåp i köket. Där har vi inga möss.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hej goa du! Men vilka usliga möss ni har! Här vågar de sig inte inomhus som tur är. Har två katter som håller rent. Däremot blev jag av med x antal tulpanlökar i höstas som låg på vänt ute i förrådet.
    För säkerhets skull har jag alla fröer i en plåtburk med lock.
    Jag önskar dig verkligen en god fortsättning på 2013!
    Stor varm kram!

    SvaraRadera
  4. Jäkla möss! Sitter också och inventerar fröer och lääängtar till våren.

    SvaraRadera
  5. åh vilken otur! Min svärmor säger alltid -"Ja, det var väl en lärpeng". Innerst inne hatar jag henne lite för det. Men sant är det ju. Man lär sig ...

    SvaraRadera
  6. I nöden prövas djurvännen...men se det som ett framsteg för det kommer ju inte att hända igen. ....och ...om än föga tröst just nu, de är inte ute för att jäklas med dig, de vill bara överleva i tider av knapphet.

    Kram och god fortsättning!

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
  7. Surt med alla förlorade fröer.... :(

    SvaraRadera