13 jan. 2013

Årets chilisådder!


2013-års chiliodling

Det är dags att sätta igång med chiliodlingarna igen! Yes! Många gamla favoriter får följa med på 2013 års odlingar men även några nya. Det blir några olika Habanero som inte haft tidigare...het hetare hetast ;-) Man kan säga att detta år odlingsår går i Chinenses-tecken vad gäller chili. De allra flesta ska vara i Glädjehuset men några jag ska även prova på frilandsodling och krukodling.

Sweet Banana Capsicum annuum
Frön från Patrik. 
(Hade den 2012, fick massor med frukt som vi åt som snackpaprika eller grillade.)
Sådd 13/1

Espelette  Capsicum annuum
Espelette är från 1500-talet, från de baskiska provinserna i södra Frankrike.Har odlat den i flera år och kommer fortsätta med den. En mycket bra allround chili, min"huschili". Ska även prova den på friland i år... (2012 var inget chiliår på friland)  Ekofrön och egna frön, ska se om det är någon skillnad då chili korsbefruktar sig lätt...
Sådd 13/1 

Chilipeppar Padron, Capsicum annuum NY!
ekofrö
Sådd 13/1 

Aji Crystal, Capsicim annuum NY!
Från Chile, konformade frukter på 7-8 cm, från ljust gröna till röda frukter, 90 dagar
Sådd 7/1 

Fishpepper, Capsicum annuum
Så fin planta, grönvita blad och små koniska frukter. Köpte planta på mässa och plantan gav bra skörd. Nu har jag köpt frön och ska så den själv. 80 dagar
Sådd 7/1

Lemon Drop Capsicum baccatum
God och enkel att använda. Gula frukter lik hot lemon... är det samma?
(2012 gav den bra med frukt. Sår från egna frön med hopp om att ingen korsbefruktning har skett)
Sådd 13/1

Hot Lemon  Capsicum baccatum Ekofrön
Gul med citrustoner.
sådd 13/1

Mini Bonnet  Capsicum baccatum.
Ljusröda frukter. Otroligt vacker planta, växer som ett litet träd och blir full av lite platta vågiga frukter kring 3-4cm. Behaglig hetta och en spännande smak som för tankarna till persika och aprikos. Denna är ett måste! Undrar om jag inte ska ha den i kruka?
Sådd 13/1

Aji Roccotillo Capsicum chinense
Sådde denna förra året och blev så himla nöjd så den får följa med till årets odling. Tänker mig att detta är en perfekt inläggningschili. Frön till denna fick jag från Patrik
Sådd 13/1 

Orange Habanero, Capsicum chinense NY!
Stark starkare starkast! 80-100 dagar
Sådd 7/1

Lemon Habanero, Capsicum chinense NY!
Gul frukt. Stark starkare starkast! 80-100 dagar
Sådd 7/1

Chocolate Habanero, Capsicum chinense NY!
Rödbrun frukt. Stark starkare starkast! 80-100 dagar
Sådd 7/1 

Trinidad Perfume, Capsicum chinense NY!
Gul-oranga, likt habanero men utan hettan. 80-90 dagar
Mycket spännande om det stämmer att den är fruktig och fin men utan hetta...
Sådd 7/1

Vit Habanero Capsicum chinense NY! 
Frön från Billan.
Sådd 13/1

Rocotillo Capsicum chinense
Undrar om det är samma lika som min Aji Roccotillo? Bilden högst uppe med chilina till vänster.
Frön från Billan
Sådd 13/1

Chocolate Scotch Bonnet Capsicum chinense NY! 
Frön från Billan
Sådd 13/1

Peruvian Purple Capiscum frutescens? 
Köpte planta förra året på trädgårdsmässa men det stod inte vilken sort det är... jag gissar på
Capiscum frutescens men jag är inte säker. Jag har tagit frön från den och ska se om jag kan få dessa vackra plantor att gro. 
Sådd 6/1
  
Rocoto -gul Capsicum pubescens
Googlade info: Odlas framförallt i Peru och Bolivia. Rocoto har ett tjock och saftigt fruktkött med rik smak. Frukten används till salsas och ceviches. I traditionell matlagning används den också puréad eller fylld. Prova också urgröpt rocoto, fylld med ost och gratinerad. 
Sådd 7/1

Peppino Ibrido F1 
En chili som inte är stark och som jag ska använda till att stuffa. Ni vet göra sånadära härliga chilisar med ostfyllning. Från Italien. "Poco piccante"
(Hade två plantor 2012 och fick några frukter. De hade lite utsatt läge så jag vill prova den igen, god smak.)
Sådd 13/1
5 st Capsicum annuum  
3 st Capsicum baccatum 
8 st Capsicum chinense
1 st Capiscum frutescens
1 st Capsicum pubescens
1 st hybrid 

Ja, det blev 19 sorter sammanlagt. Det borde ju räcka för odlingsåret 2013... om ni nu inte har någon sort som jag verkligen inte borde vara utan? Jag skulle ju överleva om det blev ett jämt antal, 20 stycken... om ni trugar så!

Vad är ni först ute med i såddträsket?

15 kommentarer:

  1. Nada! Men snart så ett par veckor till... Fint inlägg, snyggt och informativt. Lyser solen hos dig med idag? Här är det riktigt fint vinterväder.

    Ha det gott / Tyra

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket bra och informativt inlägg. Där du anger dagar - vad betyder det?

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda
      Det är utvecklingstiden, från sådd till frukt. Kan vara bra att veta, tex om det är lång utvecklingstid kanske inte frukten hinner bli färdig innan frost.

      Radera
  3. Oj, vad spännande!
    Här har också såtts chili (för första gången)
    Sådde samtidigt lite basilika. (Den brukar funka året runt med lite extra ljus)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå basilika... en favoritkrydda här. Men jag har ont om plats :-( Men i mars-april sätter jag igång varmbänkar och då ska jag så basilika!

      Radera
  4. Trevligt inlägg och jag fick uppdatera en del med utvecklingstid som jag inte hade, toppen! Ja ett gäng chilis sitter i jord sedan 8/1. Bara chili som jag sätter såpass tidigt.Lycka till :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bäst att vänta med tomater och kronärtskocka... men snart så! :-)

      Radera
  5. ÅÅÅ det blev en del chilis!! Tack för all underbar inspiration! Jag har nåt till dig på min blogg, hoppas du blir glad/Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Kommer snart och hälsar på!!!

      Radera
  6. Oj vad många sorter!! Bara Sweet banans som var lika hos mej. Spännande att se hur det bor med dina sorter.

    SvaraRadera
  7. Hej. Vad härligt att se att du är igång med chilisarna. Jag är tillbaka igen efter mina missöden med växthus och vitlöken. Har åter kommit igång med bloggen också. Blev extra glad när jag såg att du också har höns. Detta är ny mark för mig då jag skaffade mina första i våras. Titta gärna förbi bloggen, har bl.a. lagt in ett försök att beskriva mitt hönshubygge ;)

    SvaraRadera
  8. Riktigt roliga sorter du har där! Själv kör jag vinterodling med växtlampor. 2013 blir det massa nya sorter. Kolla här. http://www.chilleo.blogg.se Chili rockar!

    SvaraRadera