19 jan. 2013

Varifrån kommer min inspiration?


Mycket av min inspiration kommer från er men till största del kommer den från Ulf Nordfjell. Jag är nog lite smått kär i honom eller är det kanske hans stil jag är förälskad i?! Ligger återigen i en förkylning med hemsk hosta och undrar om det inte är nog. Jobbade i veckan i tron om att jag var på bättringsvägen men nja, det verkar inte som det. För att få tiden att gå har jag börja titta på kommande trädgårdssäsong, leta bilder, blommor och skriver listor!


Jag fick en fråga här om dagen om varifrån min inspiration kom till trädgården. Vad gäller hur jag önskar att den såg ut såg är det mycket Ulf Nordfjells design som tilltalar. Nu har jag inte fått ihop det än, utan jag har små "fläckar" a´la Nordfjell! ;-) Men visst har jag en tanke på hur det ska se ut när allt hänger samman.

Jag gillar verkligen vitt, grått svart och grönt i en skön minimalistisk stil. Inspirationen till lavendelsjön med brygga fick jag från alla hans bilder. Det finns ingen sån hos honom, näe det är min design men inspirationen kommer från hans stil.

Källa 

Han har en fin sida med fina bilder på som man kan se vad han har sysslat med, Nordfjell Collection. Jag har inte besökt någon av hans kreationer men jag har följt hans verk på nätet och i pressen de senaste åren. Och så har jag följt en blogg om när man byggde Linneträdgården i Växsjö. Himla häftigt att se när en park eller trädgård kommer till.  En ny park i Umeå av Ulf Nordfjell planeras vara färdig i år, Rådhusparken. Vore roligt om någon tog på sig att dokumentera det arbetet så att allmänheten kan följa arbetet. 


Och kanske att jag tycker att Ulf ska komma till mig istället för att vara med på Chelsea Flower Show 2013. Helt onödigt... Det är en större utmaning att komma hit och fixa till så att det blir en enhetlig trädgård. Att alla delar hänger ihop inklusive köksträdgården. Men jag har en känsla att jag får fortsätta jobba här helt ensam, utan Ulf Nordfjell. 




12 kommentarer:

  1. Underbart att läsa om din inspiration. Känns som att ett besök hos dej när detta har växt fram är i behov. Hoppas vi kan "titta" inom när/om vi tar en tur till fjällen i sept/okt i år.
    Kram från mej i Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är ni välkomna! Vore roligt att träffas irl :-)

      Radera
  2. Sämre inspiratör kan man ju ha! Jag tycker själv väldigt mycket om han stil och växtanvändning och skrev ett inlägg här om dagen där du hittar en länk till uppbyggnaden av hans trädgård på årets CFS.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jag hittade! JA men visst är han duktig?!

      Radera
  3. Här skrivs det också listor och smids planer för våren!
    Krya på dig, och tack för din snälla kommentar om köket.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nästan kunna säga att planeringen är roligaste stadiet i odlingarna... men bara nästan! :-)

      Radera
  4. Jag blir såååå sugen på att måla allt mitt i trädgården i svart och lägga ut vit/ljust singel i gångarna. Men tiden! Jag måsten göra klart allt annat jag påbörjat :). Men en dag blir lådorna och spaljera svarta :).

    Krya på dig gumman hoppas vi ses snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med att göra färdigt... det är ett dilemma ;-)

      Radera
  5. Skriver också listor och planerar inför våren.
    Och du är en stor inspirationskälla för mig!

    Ha en fin helg!
    kram
    Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack för beröm, rodnar lite lätt. :-)
      Visst är det roligt med listor och planer, jag gillart skarpt!

      Radera
  6. Tänkte detsamma, sämre inspiratör kan man ha. Hade nöjet att se hans trädgårdar på Chelsea, mycket fina, liksom den på Djurgården till kulturhuvudstadsåret. Det finns en självklarhet i dem...Ser lätt ut men är nog inte det.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, det är inte lätt att få till det... inte ens när man försöker apa det han redan har gjort. Men han inspirerar!

      Radera