15 jan. 2013

Äggdagbok?


Jag vet att många är mycket duktiga med att bokföra t ex sin ägg eller olika skördar. Jag menar vissa vet exakt hur mycket den där chilin har gett de senaste fem åren eller hur många kilo tomater de skördade förra året. Ja listan kan man göra lång på vad man kan bokföra. Tyvärr haltar jag lite i detta.

Harvest Monday ett sätt att föra dagbok på vad gäller grönsakerna och det blir ju roligt när man säsong är här. Jag gjorde det några gånger under hösten och ska nog fortsätta med det till sommaren, lite mer på allvar. Vore ju roligt att se hur mycket vi skördar på ett helt år i grönsaksväg.

Och äggdagbok! Äggdagboken kan jag ju börja med nu, på en gång. Jag har faktiskt smygantecknat lite här i två veckor... jag brukar göra det i början av året, jag liksom vill väldigt gärna föra dagbok på olika saker. Det är så himla roligt att kunna följa utveckling och kunna gå tillbaka och titta. Men det är en annan femma att genomföra det... hm...

Vad gällande äggdagboken så kan man bara få med äggen men man kan vara också vara lite noggrann och kanske skriva ner medeltemperaturen, antal ljusa timmar per dag, och fodertillgång. Eftersom det påverkar äggproduktionen. skulle vara roligt att kunna jämföra år till år hur det ser ut. Tveksamt om jag hinner med det... kanske senare om jag nu får till dem med äggen först.

För ni dagbok över nåt?

11 kommentarer:

  1. Jag för också äggdagbok, annars är jag dålig på sånt...

    SvaraRadera
  2. Jag har inga höns att föra dagbok över, men jag för dagbok över mig själv kan man väl säga. Jag har skrivit dagbok, med undantag för några avbrott under tonåren (aldrig längre än några månader), i princip varje dag sedan jag var 13 år. (Fyller 37 i år.) Många dagböcker blir det...

    SvaraRadera
  3. Tssssss....Hmmmm...Det är den 15 januari idag....Har REDAN TRE rutor i kalendern ofyllda...Dvs jag måste rådfråga FB vad jag gjort :) HOPPLÖS på bokföring...och gett upp med alla
    " allvarsamma" försök...
    Skall ju få hönor i vår - har röjt det skjul som skall bli deras sommarhönseri " Villa Guano " - men nejnej- blir nog inga "äggaböcker "....Men ...roligt ska det bli ...
    Kram ....

    SvaraRadera
  4. Den enda äggkalender jag har fört var min egen innan vi fick F ;-)
    Tack och lov är den tiden förbi.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för fina ord om bilderna. Blir så glad så!

    Jag för dagbok över vädret. Sedan lite mer än ett halvår tillbaka gör jag det i excel. Lätt och överskådligt.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Skriver ner väder och temperatur i min tioårsdagbok, för äggstatestik (genbank Hedemorahöns) och lite allmänna anteckningar om varje dags innehåll. Vad som hänt. När sedan våren kommer blir det koll på flyttfåglarnas ankomst mot tidigare år.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Vi för dagbok hemma på gården. Noterar vad vi gjort t ex jobbat i skogen, grävt diken, riggat blomstöd och sånt. Kommenterar hur resultatet blivit. Vilka som var med. Vem som helst får skriva. Kan bara säga att den boken är riktigt läsvärd. Tycker vi ja...

    SvaraRadera
  8. Tanken är ju att göra det, men det blir liksom inte av... sen jag började blogga har det dött ut totalt. Jag försöker nog hålla koll på regnmängden och temperaturen under växtsäsongen, men t.o.m. det glömmer jag lätt att skriva upp.

    SvaraRadera
  9. Har en femårskalender där jag skriver in väder och lite kort vad som händer, fast..har fuskat en del nuförtiden, när jag börjat blogga...men det är ju också en dagbok. Annars förde jag noggrant bok i början när jag odlade grönsaker, mätte och vägde och noterade för att bevisa för mig själv att jag också genererade pengar till hushållet i form av `outgifter´(eftersom jag var hemmafru och levde på mannen du vet ;-). Och det är väldigt skojigt att se år från år vad som skiljer, det är ju olika vad som ger bra, har man dessutom noterat väder tillsammans så ser man snart ett mönster. Numera har jag fullt upp med att notera alla hundratals sådder till plantskolan, så mitt eget blir lite bortglömt tyvärr.
    Ha en fin helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  10. ÅÅÅ vad roligt att läsa, kanske det sporrar fler att skaffa egna höns när man ser resultatet. Är jättedålig på att skriva dag för dag men följer gärna det du skriver=)/Gela

    SvaraRadera
  11. Jag har gjort flera försök med äggräkning. Men tröttnat så småningom. Som längst höll jag på i typ ett halvår och bokförde alla ägg från olika raser. =)

    I år gör jag däremot ett försök att föra bok över hundens träning. Vi får väl se hur länge jag fortsätter med det. Tycker oftast att sådan här bokföring är roligast i början...

    SvaraRadera