21 mars 2010

Dagens EKO


Dagen idag har nog gått helt och hållet i miljöns tecken eller som eko-dag. Vi börjar med en idolbild på Bosse och tillskottet Agda. Här kan man ju se hur mycket Bosse har vuxit på några veckor i jämförelse med Agda som endast är en dag gammal. En särskild hälsning till Karin!


Här har dagens middag påbörjats. Två stycken lammlegg som har brynts i stekpanna och lagts i gryta tillsammans med rotfrukter, EKO-rödvin och hemmagjord buljong utan konserveringmedel eller några E :-)!


Sonen har i hemuppgift att analysera En obekväm sanning. Han hade sett den i skola men inte riktigt lagt någon större energi på filmen. Vi började analysera men fick faktiskt se filmen återigen så att vi kom in på djupet. Ganska härligt att analysera och fundera.... mycket bra sagt i filmen och på ett ganska finurligt sätt.

Medan Al Gore snackar i bakgrunden och med mina invändningar, förmaningar och pekpinnar fortsatte jag med söndagsmiddagen (till sonens lättnad) som var väldigt eko . Till lammet som var vårt eget hade vi råris och frästa grönsaker. Dessutom gjorde jag en så god sås på lammfonden och lite grädde att öronen knorrade sig :-) !


"Så en god söndagkväll och en trevlig ny vecka på er"




ps. hur länge kan man ha ont i röven efter en cykeltur? ds

8 kommentarer:

  1. Men hur iallsindar vet du att det är en Agda!
    Jag är mäkta imponerad, Berätta hur du gör. I löve Bosse!

    SvaraRadera
  2. Hej gillar verkligen ditt anslag här på bloggen, återkommer! =)

    SvaraRadera
  3. HolzDesign: Jag har ju full koll på om det är en Agda eller en Bosse or not! *ler lite generat* Ibland kan jag se men långt ifrån alltid....

    Hannu på Kinnekulle: Välkommen! Vad roligt med en livsnjutare till!

    SvaraRadera
  4. Ojoj, bilden på Bosse och Agda gör mig allt för sugen på att skaffa höns. Nu kan jag knappt värja mig! Vilka raser är det du har?

    SvaraRadera
  5. Hanneles paradis: ja lamm är både gott och mysigt :-)

    Fröken Wrede: Höns rekommenderas varmt! Jag har Sussex, Maran, New Hampshire och Australorp. Till Australorpen har jag ingen tupp...

    Nörderi fakta: Sussexen har jag för att de är vackra och ger bra med kött samt att de är ganska lugna. Maranerna ger så fina mörka ägg och har gott kött. New Hampshire har också fina ägg och dessutom lägger de många ägg även om det är kallt.

    SvaraRadera
  6. Vad skön han ser ut! Lite rufsig, liksom. Börjar Bosse bli tonåring? :-)

    SvaraRadera
  7. Karin: näää Bosse är inne i treårstrotsen just nu :-)

    SvaraRadera