5 mars 2010

L i v s s t i l !


Det finns mycket om att läsa om Downshifting och hur det kan gå till. Ofta upplever jag att det jag läser om inte skulle fungera i mitt liv, det är för någon annan...

Jag skulle så gärna ändra lite på livsstilen för att kunna downshifta lite men just nu ser jag inte att det är möjligt. Mina förändringar är (för tillfället) att kunna arbeta hemmifrån någon gång i månaden och kunna styra över tiden på ett bättre sätt. Det är ett steg i rätt riktning. Tänk att kunna gå ner i tid och inte arbeta lika mycket på mindre tid utan faktiskt kunna gå ner i tid på riktigt!

Nu har en bekant till mig faktiskt gjort slag i saken. Hon har gått ner i tid för sin egen skull! "Jag har nämligen from nu gått ner i arbetstid, och ska jobba fyra dagar i veckan. Syftet - få lite mer tid till att vara praktiskt kreativ - för det mår jag bra av!" Är det inte härligt?! Befriande?! Ska bli härligt att följa och hoppas att hon skriver mer om sitt val av gå ner i tid!

Go Marie!

Har du några livsstils-drömmar?

4 kommentarer:

  1. Underbart med människor som tar tag i sina drömmar och förverkligar dem. Har varit tillbaka på jobbet endast 3 dagar, men är fullständigt enig med mig själv om att det inte är meningen med mitt liv. Ge mig en stund att samla mod, så ska jag också göra slag i saken. Grattis till din vän!

    SvaraRadera
  2. Mamma mimmi: Visst är det härligt när man kommer till insikt OCH kan förändra sin tillvaro.

    SvaraRadera
  3. Tack för det! Hade det så skönt igår, kändes i hela kroppen att det var nåt nytt på gång! Kände mig rik på tid... :-) Kommer att bli mindre pengar i lönekuvertet, men tror att det automatiskt blir mindre utlägg. Brukar ju oftast äta lunch ute - blir lätt 85:- Köper en tidning för att roa mig på hemresan, kanske något att äta, kanske shoppar lite på lunchen. Nu kommer jag bara vara hemma och kan tom planera fredagsmiddagen - så inte den behöver stressinköpas färdig. Och kanske pysslar jag ihop något som jag kan sälja... :-)
    Sköt om er!
    /Marie

    SvaraRadera
  4. Marie: ja man kan vara rik på flera sätt än pengar; tid och ork framförallt! Skönt med egen tid och tid till att hinna med annat viktigt.

    SvaraRadera