7 mars 2010

H e l g


Denna helg har varit så skön och avslappnad och ändå har jag fått så mycket gjort. Härligt väder som lockar och pockar på våren. Lördagen hade med sig lååångpromenad med the doggi, vila på dagen och en härligt god middag. Kalkon, bröstfilé bitar skurna i mindre bitar och stekta i lite rapsolja! Mums vad gott det var.

Det är nog dags att bestämma sig om vi ska ha nya kalkoner i år. Det lutar åt nya coola kalkoner då de ger ganska mycket kött i förhållande till hur mycket man behöver ta hand om dem. Det är självklart att man måste ta hand om alla djur men olika mycket. Dessutom äter kalkonerna en massa ogräs!

Idag ska jag måla lite bord, fräscha till köket med enkla medel - såpa! :-) Och så ska jag nog ut igen och njuta av solen. Ett bra sätt att få till det med vitaminer!

Och så blir det till att storhandla. Tråkigt men nödvändigt ont om vi ska få till det i vardagen. Men först ska jag böka runt i frysarna så jag vet vad jag har innan vi fyller på. Lamm och kalkon har jag fortfarande gott om men sen tror jag att det tryter....

Vad har helgen erbjudit er?

Trevlig söndag!

3 kommentarer:

  1. Vilken söt Wilma!

    I storstaden har vi just vaknat.
    God middag med glada vänner igår, på tal om mat...ska bjuda pappsen på en söndagsmiddag.

    Fick ett tips på felix färdiga potatisgratäng som tydligen ska vara mkt god. Nu när jag försöker bli lite mer miljösmart tittar jag på innehållsförtäckningen..(E 339)(E415 och E1442). Endast 5,5 procent fett dessutom!

    Mycket E produkter är det ju,,,fattar nada, får bli nästa steg i utvecklingen. Till denna E-produkt ska dock serveras ett färskt kött (svenskt) med framtagna kantareller från frysen...äkta Lisösvamp. Olivolja, salt, peppar, oregano och citron är standarkryddor.

    Oreganon är plockad i en liten slänt i en mycket vacker grekisk by, garanterad besprutningsfri. Känner mig på "G".

    Gör vad jag kan efter egen förmåga.

    Trevlig söndag bondjänta!
    "The Big City Girl"

    SvaraRadera
  2. The Big City Girl: Det är en hel djungel med E-nummer! Inte alltid så lätt att sortera faktiskt. I min värld så tänker jag att så få E nummer som möjligt desto bättre men det stämmer ju inte alltid. Jag tror att vissa kanske är ofarlig som en och en men tillsammans med flera tycker jag nog att det är läskigt... Dessutom måste vi verkligen ha smakförstärkare? Borde man inte satsa på mer kvalite istället då?

    Här kan du läsa om E om du är intresserad av maten innehåller: http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525

    Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera
  3. Bugar och bockar för alla bra tips!
    Ska läsa och äta mindre E. Bra att du "jobbar hemmifrån" det ger ju lite ökad livskvalitét i vardagen.
    Nu ska jag knata över liljeholmsbron och västerbron, om luften var märkt med E/skulle det vara en varningstext, det verkar som att alla vill ta bilen in till stan...trots vägtullar.
    Har jag tur träffar jag Ulf Lundell på sin "powerwourk".
    Då får man stå ut med lite avgaser!!! Allt har sitt pris.
    Kram och en god vecka med mycket lugn o ro på jobbet önskar jag dig bondjänta!

    "The Big City Girl"

    SvaraRadera