25 mars 2010

S m a l i c i o u s !


Dagens middag blev helt enkelt smalicious; lax med en härligt grön quinoasallad. Två olika sorters quinoa, vita och röda från två olika företag - båda eko. Måste säga att jag är djupt förtjust i Saltå Kvarns förpackningar, de är som små konstverk allihopa. Designern har verkligen lyckats när man har format och färgat förpackningarna.


En mycket god grön sallad på gröna ärtor, kokt broccoli, avocado, fetaost och qunioa. Lite dressing på rapsolja och kryddor gjorde pricken över i:et. Kändes både fräscht och nyttigt, ska nog göra mer energiboost sallad här under våren! Inte ett E så långt ögat når... :-)

Bosse och Agda fick lite gunioa och kokt broccoli som de mumsade i sig fort som attan. Såg lite roligt ut men är det smalicious så är det!

7 kommentarer:

  1. Det där känner jag direkt att det var gott och Saltå kvarn är jag en storälskare av....

    SvaraRadera
  2. Mina höns äter inte Quinoa, de ratar det fullständigt. Man får bara ett fnys sen går dem. Det gör ju naturligtvis även mig lite misstänksam om det är bra. Man måste kanske börja som unghöna för att lära sig äta Quinoa.

    SvaraRadera
  3. Hej bondjäntan! mmm det där låter gott! Jag fick ett recept av en väninna med lax och quinoa - där jag blandade cashewnötter och sweet'n chili och lade över laxfiléerna, skjuts in i ugnen. Serverade med quinoa och en sås av creme fraiche, koriander och massor av lime. och så quinoa.

    Vi "ses" ju på måndag på betongkursen. Tjoho vad kul!

    SvaraRadera
  4. jag köpte havregryn blandat med quinoa, älskar all gröt.

    SvaraRadera
  5. Hej du! Måste varit länge sen jag var här inne, fick läsa ifatt en massa inlägg!! Spännande inlägg, jag gillar din blogg! Och är så impad över ditt äkta engagemang vad gäller att leva ekologiskt hållbart.
    Kom på en sak! Det är inte så att du säljer kött och ägg eller så? Skulle absolut vara intresserad i så fall... "blink" "blink"
    Så också ditt inlägg om följare, jag följer faktiskt inte någon blogg, har ju däremot en blogglista som jag ändrar då och då. Så dom kan man ju säga att jag följer! Jag lägger upp nån av dina bloggar där tror jag! Hoppas det är ok!
    Kram och trevlig helg! /Marie

    SvaraRadera
  6. Anki: mmmumsfilibaba!

    Bondbruden:ja Saltå är favvo.

    HolzDesign: ja ibland kan ju höns ha lite divalater :-) Man kan truga och ändå inte få nåt gehör...

    Njut i din trädgård: jag ser fram emot måndag. Har stora planer :-)

    Hannele: ja jag har också köpt denna grötgrynsblandning. Man håller sig mätt ganska länge!

    Marie; nja kött har vi endast till egen produktion. Ägg kan finnas lite då och då till salu... när det passar hönorna :-) Vi driver ju inte dem att kläcka varje dag året runt utan de följer sina cykler....

    SvaraRadera