15 mars 2010

K ö k e t



Jag tycker det är svårt att få till det. Alltså jag menar... mitt försvarstal av att jag vill flytta köket till en annan del av huset. Behöver jag göra det? Måste? Med tanke på att jag försöker leva så jordnära som möjligt, konsumera med eftertanke, leva så klimatsmart som det är möjligt för oss... ja ni hänger med va i det som kan kännas som tankevurpa?!

Jag skulle vilja anpassa köket efter hur vi lever istället för att anpassa oss efter köket. Så kan jag i och för sig tycka om mångt och mycket och det är väl ett i-landsproblem. MEN jag skulle verkligen vilja förändra till det bättre.

Vårat kök är renoverat på tidigt 80-tal och och sedan har vi fixat och trixat lite under de åren vi har bott här. Det är ganska mysigt lantligt men inte så värst funktionellt. Till exempel så finns det inget utrymme för sopsortering... Det är ju en av mina mål för Förbättring 2010 att fixa sopsorteringen men jag har svårt att hur det skulle gå till. Brist på utrymme är svårt att förändra även om man prioriterar om...

Det är ju väldigt inne att renovera och ha det lyxigaste köket i trakten med alla coola hushållsapparater som finns. Minimalt eller lyxigt är inte frågan. Många inredningsprogram renovera det lyxigaste köket, det ena efter det andra... Det är inte mitt mål. Det handlar om utrymmet och möjligheterna med köket. Även om "samhället" i sig lagar mindre mat och betalar så lite som möjligt för sin mat är inte fallet så hos oss. Dessutom så finns det fler än jag som gärna betalar för kvalité och vill ha bra råvaror. Hos oss skulle det vara skönt med utrymme då vi även hanterar hela djur... gör storkok, inläggningar med mera.

Tänk att ha gott om arbetsplats, skafferi att förvara saker och ting i och en ordentlig sopsorteringsmöjlighet! Jag tror faktiskt jag ska börja rita upp, konsultera och beräkna för ett möjligt kök i andra ändan av huset. Hur bygger man på bästa sätt ett klimatsmart och funktionellt kök till en rimlig kostnad? Några bra länkar som ni känner till?

4 kommentarer:

  1. Ta dej du en riktig funderare innan du börjar riva. Vi funderade i 14 år på hur vi skulle göra om vårt kök. Men så blev det också kanonbra. Det är i köket man tillbringar den mesta tiden och då ska man trivas och det ska vara praktiskt. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ja Göran du har rätt! Jag har funderat i 7 år... det kan ju vara överilat, det förstår jag nu när du ligger fram det så där :-)

    Jo jag har problematiserat det fram och tillbaka, jag lovar. Men som sagt; jag skulle vilja anpassa köket efter hur vi lever istället för att anpassa oss efter köket.

    SvaraRadera
  3. Jag håller också med er i det faktum att köket ska vara anpassat till det dagliga livet inte tvärtom. Det här med sopsortering är väldigt krångligt (hos alla inbillar jag mig) för hur man än gör så skulle man, ta mig tusan, behöva ett eget rum i anslutning till köket med ENORMA kärl som är enkla att tömma/rengöra/flytta. Arbetsytor är något som jag också saknar i mitt kök. Jag tror att ni till slut kommer att komma fram till en jättebra lösning. =)

    SvaraRadera
  4. Emelie: ja det där med sopsortering är ett evigt gissel. Hos oss en ganska stor grej, ett stort irritationsmoment....

    SvaraRadera