28 apr. 2010

M o n s t r e t


Ibland vaknar ett monster i mig, mitt ha-begär-monster! Jag håller den i schack större delar av året men ibland ruskar monstret om mig... Tänk att det är så starkt. Jag har några laster och det är böcker, särskilt trädgårdsböcker, vackra kokböcker och fakta böcker som inspirationskällor. Jag läser mycket överhuvudtaget med just dessa kategorier är överhängande representerade i vill-ha kategorin.

Så här om dagen kom maken hem med mina godisar. Anna och Fanny Bergströms under valnötsträdet, goda idéer från vårt kök. Jag har redan Kärlek, oliver och timjan som jag är enormt förtjust i så förväntningarna är höga på under valnötsträdet. Jag har som snabbast bläddrat i den och jag tror nog att jag blir nöjd med den.

I samma paket kom även Jamie Olivers jamie´s italy på engelska. Jag gillar hans program från den egna(?) gården skarpt. När han gör egen ketchup och syltar sina pumpor och zuccinin blir jag alldeles till mig i trasorna. Hemma hos jamie, Fyra årstider i köket är också inspirerande, den har jag som mysbok och plockar fram då och då. Ska blir spännande och se om jamie´s italy inspirerar....

Sedan beställde jag även Hjärnkoll med Martin Ingvar och Gunilla Eldahl. Martin Ingvar är ju en gammal favorit, har lyssnat flera gånger på honom i arbetet och han är så skönt torr. :-) Hjärnkoll på vikten handlar hur hjärnan programeras och hur matindustrin använder sig av kunskapen. Egentligen är det väl en viktcoachbok men jag gillar inslagen av hur matindustrin manipulerar oss.... Som ni märker har jag redan börjat läsa denna.

Valborg kväll arbetar jag men dagarna efter kommer jag ligga i solstolen och läsa mina böcker. Man måste ju göra vad som krävs för att stilla monstret i mig!

Vad läser ni just nu?

8 kommentarer:

  1. Den rastlösa välfärdsmänniskan av Staffan Burenstam-Linder. Väldigt framsynt om tidsanvändning och ekonomisk tillväxt skrivet redan 1969.

    SvaraRadera
  2. Man kan aldrig få för många böcker :)

    SvaraRadera
  3. ...kanske möjligen när man håller på att flytta...för hundan vad lite böcker kan väga ;)

    SvaraRadera
  4. Ivan: Det låter som nåt jag skulle vilja läsa... ska kolla upp den på biblan!

    Fru Purjo: jo faktiskt...när utrymmet tar slut! Två gångger om året försöker jag rensa lite men attans vad svårt det är.

    SvaraRadera
  5. Har själv varit sugen på boken under valnötsträdet länge nu, kan du rekommendera den. Har den Kärlek... Och bara älskar dem. Men kan det bli för mycket undrar jag.

    SvaraRadera
  6. Måste erkänna att det verkar som vi delar boksmak du och jag! Har just beställt hem Hjärnkoll, hämtar jämt inspiration från Jamies Fyra årstider och har Under valnötsträdet högst på önskelistan haha och utöver det är 70-tals böcker i självhushållning, hälsa och trädgård det bästa jag vet! :)

    SvaraRadera
  7. HolzDesign: jag har ju än så länge endast flyktigt bläddrat i boken så jag får återkomma efter helgen när jag legat i solstolen och fördjupat mig i den.... Men kan det bli för mycket av det goda?

    Anna: Vad roligt med en bokfrende! Men visst finns det mycket härligt i böckernas värld! Har några favoriter som jag läser då och då som handlar om gamla bonde samhället och de levde då. Inte för att det var "bättre förr" men det finns mycket matnyttigt att hämta och vi har ju faktiskt glömt många ting i detta materialistiska samhälle som jäktar fram.

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker blogg du har!! Jag kan varmt rekomendera kokboken "En god höst" av Malin Landqvist. Hon har även gjort "En god sommar" men höstboken är bättre tycker jag.

    SvaraRadera